'Levensnoodzakelijke overbodigheid'

met categorie:  
(foto: Jan Smets; Stationsplein in een voor deze 'zomerse dagen' ongewoon winterkleedje...)



Het Koning Albertplein, of stationsplein kan niet écht rekenen op veel bijval...
Dat horen we dagelijks; dat lazen we ook meermaals op MechelenBlogt...

Dit plein, werd nochtans ontworpen door een vermaard Mechels kunstenaar:
de veelzijdige beeldhouwer Jean-Paul Laenen...
Waarom is het plein dan voor zovelen een 'miskleun' geworden?

Of moet ik misschien advocaat van de duivel spelen:
Het oorspronkelijke ontwerp van Laenen ziet er nét iets anders, en nét iets fraaier uit! (zie maar naar de maquette in het mooie boek van Rudi Demets: 'Mechelen, Kunst van de Middeleeuwen tot heden')
Of... hoe tussen idee en uitvoering toch nog wel een lange weg ligt...

Jean-Paul Laenen wordt voor zijn vijfenzeventigste verjaardig door het Erfgoedcentrum Lamot, gehuldigd door een tentoonstelling waarin zijn ruimtelijk werk centraal staat...

De tentoonstelling gaat door van 30 september tot 10 december in Lamot.
(van dinsdag tot zondag, van 11 uur tot 17 uur; en op donderdag tot 20 uur - toegang is gratis!)

'Laenen geniet algemene bekendheid met zijn opmerkelijke ruimtelijke en stedelijke ontwerpen.
De vele forensen die onder de opmerklijke Beliardbrug aan het Europese parlement rijden, beseffen niet dat zijn onder een Mechels kunstwerk rijden, net zomin dat zij weten dat dezelfde artiest het ondertussen al enkele jaren oude vijffrankstuk met de opvallende beeltenis van koning Boudewijn ontwierp.'
(Rudi Demets in het hierboven geciteerde boek)

Het laatste Belgische vijffrankstuk...
het is ook al geschiedenis.

'Deze creatie is slechts een deeltje van het oevre van de artistieke duizendpoot die Laenen is.
In zijn ontwerpen voor de stedelijke ruimte, heeft de kunstenaar steeds oog voor de geschiedenis en verwijst hij voortdurend naar het aanwezige erfgoed.
Zijn werk is nooit een monoloog, maar steeds een dialoog met de
omgeving
.
Ook op portretkunst heeft hij een heel eigen kijk.
Portretten zijn - zo vindt hij - in onze kunst wat voorbijgestreefd en daarom betekenen ze voor hem een extra uitdaging.
Om dat de ruimtebeleving een centraal gegeven is in het werk van Laenen, speelt ook de tentoonstelling uitdrukkelijk in op de ruimte.
Het NU-architectuuratelier , een jong bureau met een verfrissende kijk, voert u mee op ontdekkingstocht doorheen het Lamotgebouw en de wereld van Jean-Paul Laenen.
Tijd en ruimte, essentieel in de ontwerpen van Laenen, worden op die manier nog intenser beleefd.'
(naar de uitnodigende folder)

Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt de publicatie 'Levensnoodzakelijke overbodigheid' die dieper ingaat op de ontwerpen voor de openbare ruimte van Jean-Paul Laenen.
Het boek is verkrijgbaar in het Erfgoedcentrum Lamot.

Ik ga zéker een kijkje nemen! De naam Laenen roept bij mij immers wat 'controverse' op - wellicht onterecht. Ik wil deze man en zijn werk dan ook beter leren begrijpen.
Het is weerom een boeiend cultureel najaar: op tentoonstellingsvlak staan twee grote Mechelse kunstenaars in de schijnwerpers: de zeventigjarige Croes en de vijfenzeventigjarige Laenen.
Zij verdienen die aandacht...
Mooi van de initiatiefnemers...
De huidige situatie van het Koning Albertplein beantwoordt inderdaad niet meer aan het originele ontwerp van Laenen. Maar het is het resultaat dat télt en dat is onmiskenbaar een 'miskleun'. Wie hier schuld treft (ontwerper, consultants, verkeersdeskundigen, uitvoerder, bouwheer...) maakt mij niet uit.

Elke bezoeker die Mechelen binnenkomt langs het plein, met trein, bus of met de auto via E19-Zuid, wordt hier wel geconfronteerd met een bizar onoverzichtelijk plein, kapotte stenen, een 'zwevende' mijlpaal (leg dat maar eens uit!) en een verkeersknoop die allesbehalve praktisch én veilig is, zeker voor fietsers en voetgangers. En als je goed zoekt, staat er ook nog die buste van Albert I, 't is tenslotte zijn plein.

Maar dat neemt niet weg dat JP Laenen een groot kunstenaar is. Ik ben benieuwd voor de tentoonstelling!
Het is me nog steeds niet duidelijk hoe ik met de fiets vanuit de Leopoldstraat moet oversteken naar het station, dus als iemand dit weet (en uit ervaring dus geen gebroken benen of andere ongelukken heeft meegemaakt bij deze 'overtocht'), dan graag advies ;o)
Doe ik elke dag Hanna1. Gewoon het fietspad blijven volgen stel ik voor. Nog geen gebroken benen momenteel. :-)
Tja, het stationsplein van Leuven is echt wel een stuk mooier, moet je toegeven. De 20.000 (!) mensen die dagelijks in Mechelen de trein nemen verdienen toch beter.
Laten we eerlijk zijn: het plein is een verschrikking. Fietsers scheuren over een nauwelijks gemarkeerd pad vlak voor de hoofdingang van het station voorbij, oude mensen staan angstig rond te kijken waar ze dan wel mogen lopen, auto's worden door toeterende bussen verjaagd van bushaltes waar ze bij gebrek aan kiss 'n ride zone moeten staan, zebrapaden ontbreken, een toegang leidt naar een nutteloze ondergrondse krocht, caféterrassen drukken voetgangers bijna de straat op, een afdak dat getekend is voor een land zonder wind beschermt mensen enkel bij zuiver verticaal vallende regen...
@Tsjaja: zeer goed en kernachtig de problematiek samengevat!!! Ik ervaar deze kafka toestanden wekelijks, zowel als fietser, voetganger en gebruiker van trein en bus...

Wie er ook aan de macht moge komen nà 8 oktober, DIT dien zeker en vast dringend aangepakt te worden....
Ha! Markec... lijkt me lang geleden
;-)
Het stationsplein is inderdaad een doorn in het oog van velen...
Ik vraag me af hoe ontwerper Laenen er zelf over denkt...
Zaterdag begint de overzichtstentoonstelling van zijn werk.
Ik ga beslist eens kijken om een genunanceerder beeld van zijn oeuvre te krijgen.
(enfin, na zaterdag - want die dag zélf gaat onze langverwachte Flickermeeting door in Mechelen).
In de Gazet van Antwerpen worden vandaag de kunstenaars Croes en Laenen met mekaar geconfronteerd.
Mooi artikel van Sofie Merckx!
Over het vernieuwde stationsplein van zijn hand, zegt Jean-Paul Laenen:
"Was het vroeger dan zoveel beter?
Toen moest je eigenlijk via voetgangerstunnels overstken.
Nu zie je tenminste wat.
De centraal gelegen mijlpaal verwijst naar het nulpunt van waaruit alle afstande vertrekken. Tevens het symbool voor een toekomstgerichte stad" (...)
Een mening als een andere...
Ik kijk uit naar de tentoonstelling die morgen aanvangt.
Ja, maar morgen kan ik niet gaan kijken wegens andere bezigheden.
Ja Peter? ;-)
Inderdaad: morgen gaan we op stap met de Mechelen-minnende Flickr-fotografen!
.. ivm de Croes-tentoonstelling kan je misschien best reageren op de post die ik daarvoor in het leven riep ;-)
Ik ben daarnet even naar LAMOT gelopen voor de tentoonstelling. Mooi opzet, op de eerste verdieping een overzicht van de vele monumentale werken die Laenen gemaakt heeft. Ik moet zeggen dat ik meer onder de indruk was van zijn beeldhouwwerk dan van zijn pleinen.

Weer wat bijgeleerd, de viskes op de IJzeren Leen zijn ook van zijn hand.

Maar dan naar de derde verdieping gegeaan, waar een schitterende videoreportage staat, synchroon met een audio-interview met Laenen, en dat heeft me veel verteld over het stationsplein.

Wisten jullie dat er een ongebruikte put onder de mijlpaal ligt te wachten op een bestemming ?

Enfin ... allen daarheen !
Ze kunnen er misschien een fontein in installeren in die put. :-)
Geeft het dan nog iets extra.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, het is meer een tunnel, het is een behoorlijk grote ruimte ... Valt best iets mee te doen ... ?
Zeg Peter zijn dat niet die tunnels die men onlangs wilde heropenen als fuifzaal of iets dergelijks?
Ik denk het, Laenen noemt het in zijn plannen 'de schatkamer', en het zou een soort van expositieruimte zijn, die onder de Mijlpaal doorloopt.

Ga maar een keer kijken op de derde verdieping van LAMOT (het is gratis !)
Tegen die fuifzaal onder het stationsplein heeft het buurtcomité fel actie gevoerd.
Ondertussen is er een fuifzaal aan het Douaneplein : "perron ...".
Een expositieruimte onder de mijlpaal lijkt me een zeer goed idee.
Ik ga zeker eens kijken in de Lamot.
Het stationsplein heeft veel potentieel, maar het is triestig om te zien dat dit het mooiste was dat men er enkele jaren geleden kon van maken. De stationsbuurt zou best een heel aangename plek zijn, als het heraangelegd zou worden, en zo ook herschapen tot een fris GROEN plein met een mooie fontein met bloemen errond of iets dergelijks in het midden, i.p.v. dat "kunstwerk". Een deftig fietspad en goede schuiplaatsen voor de regen zouden ook geen overbodige luxe zijn.
@dando: 100% gelijk! Ik woon er 150m vandaan en elke dag nog word ik geconfronteerd met die wanconstructie. Terwijl er zoiets mooi gemaakt kon worden van dat plein. Tja...