Denkend aan de Pekton...

met categorie:  



Misschien is het komkommernieuws...
Misschien volgt Mechelenblogt de teneur van de andere media in zomerrust...
Misschien is het 'onze Loch Ness'...

Misschien...

Maar ik vroeg me deze morgen af, wanneer de 'ouwe Pekton' weer zal verrijzen...
Normaal gezien zou reeds in januari begonnen zijn met de heropbouw.
Maar...
De plaats blijft leeg.

Zijn er dan toch verkeerde berekeningen gemaakt?
Staat de noodtrap van de Lamot dan toch een heropbouw in de weg?
Gaat de gevel dan toch opnieuw 'verzaagd' worden tot een 'geschikt formaat'?

Wie weet er méér van?

Het Beethovenbruggetje zal er dan wel ooit komen - Het Dijlepad ligt er grotendeels - de gedenkplaat van 'onze' Ludwig zal terug een plaatsje krijgen...
OK.
Nu...: de Pekton...

(N.B.:en om ook nog eens even 'af te stoffen': 'was de heropbouw van 'de Lepelaer' dan toch niet méér dan een megalomaan plan, of...)

Overigens...
Allemaal een héél gezellige Vlaamse Feestdag gewenst!




 

Over het Dijlepad gesproken:
Gisteren ging ik met mijn kids spelevaren op de Binnen Dijle van Keerdok tot Hanswijk de Brecht. Toen we terugkeerden lag, tussen de Zalm en Diependael een van de pontons van het Dijlepad dwars over de Dijle. Als "Goede Daad" voor die dag hebben mijn 2 scoutjes (van Thila) en ik de oud scout met onze boot het ponton terug op zijn plaats gesleept en "deftig vastgesjord". Dit onder het toevallige oog van Magda Van Loon (schepen)en enkele voorbijgangers. Er werden wat idioteriën over en weer geroepen over het Dijlepad en de aannemer. Kortom weer een sfeervol Mechels momentje vol zelfrelativering.

ps: zeg Rudi, van 't zelfde laken een pak: ik kan ook niet meer onder mijn pseudoniem posten ook al log ik mij in.
Puik werk, scout Jeroen !

Je zou moeten kunnen inloggen, anders een mailtje waarin je beschrijft wat je juist gedaan hebt naar mechelenblogt@gmail.com
Dus toch nog scouts die Goede Daden Doen....
Doet goed aan mijn oude Scoutshartje!
Was er 17 jaren bij.
Eens scout altijd scout!
reactie op het Dijlepad:
Scout toujours...! Applaus hiervoor!
Maarrrrr, ik toch niet zo gelukkig met het pad. Ter hoogte van onze woning is de Dijle zeer smal, ik vrees dat we straks niets meer zien van het water.
De meerwaarde van de woning (omdat ze gelegen is aan de Dijle) zinkt in het bruine, nauwelijks zichtbare water... jammer...
Anti-fan Dijlepad Rikkert
En waar aan de Dijle woon je dancexact Rikkert waar het zo smal is?
... blijft de vraag: wat met de Pekton? Herrijst die uit haar as, en zo ja.. Wanneer?
neenee, blijft de vraag : wat is de Pekton in godsnaam?

Als nieuwe inwoner van Mechelen ben ik daar dan wel benieuwd naar, want ik ken het absoluut niet.
@Saskaya: "Onze Rudi" kan het je in geuren en kleuren vertellen en dat zal hij wellicht ook wel doen zodra hij jouw vraag hier leest...

De Pekton (zie foto) was een authentiek middeleeuws huisje (16de eeuw) dat nog als café dientst gedaan heeft...

Jeroen Maerevoet in Het Nieuwsblad/ De Gentenaar van 30.11.05:

"Het 16de eeuwse huis stond oorspronkelijk op de hoek van het verdwenen Stoofstraatje. Het werd in 1946 afgebroken en in 1953 met gedeeltelijk nieuw materiaal op de hoek van het Zwaanstraatje en de L. Van Beethovenstraat heropgebouwd. In 2001 werd het onder zwaar burgerprotest weer gesloopt om plaats te maken voor de opbouw van de nieuwe Lamotsite.

De historische gevel, een van de zeven originele houten gevels die de stad nog telt, is echter niet verloren gegaan. ,,De gevel werd zorgvuldig gedemonteerd", zegt Peter Buelens, Public Relations manager van Palm Breweries. ,,Daarna werden de stukken gerestaureerd en gestockeerd. De hele gevel zal weer worden opgebouwd."

Volledig artikel:
http://www.gentenaar.be/Art...
ik woon ter hoogte van de nummer 70, mijn beste Rudi!
En vandaag zag ik zowaar een ponton voorbij mijn deur drijven... hebben de scouts niet goed geshord? Of was het zoals mijn buurvrouw wist te zeggen, nl. dat een "flauwe plezante" die ponton had losgemaakt?
De brandweer is er alleszins een tijdje mee zoet geweest en de rustige namiddag was eeen beetje gestoord, maar toch was het heerlijk langsheen de Dijle!
rikkert
Tik via words een hele uitleg over een pekton en later het staminee...ja sallu alles geweigderd als spam. Jos geeft het op!. Zal er daar ergens ene heel hard lachen.
Of is er cencuur op DE WAARHEID?????
@Jos: gewoon opnieuw proberen. Censuur? Dat denk ik écht niet hoor...
even deze link aanklikken:
http://www.nieuwsblad.be/Ar...
@ rikkert: als ik langs de dijle had gewoond met een tuin die uitkomt op de rivier, was ik ook niet zo blij geweest met het dijlepad, integendeel. ik weet trouwens nog altijd niet hoe ze alles gaan regelen (rondvaartboot, toegang en inkijk bij oeverbewoners, voetgangers én fietsers, oversteek naar den botanique?)

als inwoner van de binnenstad sta ik natuurlijk wel te popelen om langs het water te paraderen met vrouw en kinderwagen.
Jeroen van FP: ik heb ook problemen gehad met niet te kunnen posten onder mijn eigen naam nadat het ingeloggen vlekkeloos verliep.

In mijn geval was de oplossing het verlagen van de privacy settings voor cookies naar *medium* (voor Internet Explorer: Tools > Internet Options > Privacy)
@Rikkert: jaja, dat is dezelfde link als die ik gepost had, met dat verschil: bij mij was't De Gentenaar ;-)

@Saskaya: ben je nu al wat wijzer geworden?
Kazamel: ja er zijn zo van die prvacy problemen met dat Dijlepad dek ik. Net zoals met die toerboot uiteraard. Ik meen echter te weten dat de stad één of ander antwoord had op de gewettigde commentaar van sommige oeverbewoners die vrezen dat er nu makkelijk kan ingebroken worden via dat Dijlepad. Afwachten dus want de stad deed daar nogal gerust over, maar ik wel wel eens zien hoe dat in de praktijk zal lopen. Maar het idee is echt zo slecht niet. Valt nu nog te bezien hoe de praktijk wordt. In elk geval meten die "looppontons" duidelijk hier en daar nog vastgelegd worden, maar ook dat meende ik onlangs in eerste commentaar vanwege de stad gelezen te hebben.
Eerste foto's van een toerist (nu ja ...
:-) op het Dijlepad:
http://www.flickr.com/photo...
Knappe foto's, hoor Peter!!
Mooie foto's, Peter. Zo te zien lijkt het wel prettig om dat Dijlepad eens te bewandelen.
Ik versta dat mensen die aan de Dijle wonen gesteld zijn op hun privacy. Maar je moet toch wel beseffen dat ze aan een water"weg" wonen die onder de bevoegdheid valt van de dienst Zeeschelde. Deze dienst zetelt samen met het stadsbestuur in een overlegcomité voor de waterlopen die door Mechelen lopen. Maar het is de dienst Zeeschelde die bevoegd is over het water en de oevers. Daarom mogen er dus boten varen en liggen op de Binnen Dijle (als ze zich gedragen aan de vaarcode: vb max 5 km/u varen). Uw tuin bevindt zich in theorie aan de rand van een verkeersweg. Het is, om het bruut weg te zeggen, geen (privé) vijver ter bevordering van het schoon uitzicht. Ik sprak al menig maal met de dijkwachter bevoegd voor het water tussen Keerdok en Hanswijk de Brecht. Zo zijn er mensen die aan het Keerdok komen wonen en zich na enkele weken komen beklagen over het feit dat op de "vijver zoveel boten liggen en dat die het zicht bevuilen", terwijl het keerdok in de eerste plaats nog steeds een verkeers- en economische functie heeft.
Toch nog even een frivoliteit: Gisteren zat ik met mijn vriendin te eten in den Akker aan het water en nadat Rudi 2 maal was gepasseerd met zijn boot sprongen er 2 gasten in de Dijle om een eindje te zwemmen. Ze hadden er plezier in (maar 't zal wel niet mogen). Wat trouwens ook wel opvalt is de hoeveelheid vis dat er op zit. De Dijle gaat de goede richting uit.
er zal maar net een hond zijn poot oplichten als je daar beneden passeert!
Markec, bedankt om me er terug bij te willen.

Aan Saskaya,

Een pekton is en groot houten vat waarin men vloeibaar teer opsloeg. Dit werd verkocht aan schippers om hun houten boten waterdicht te houden…en bij metalen schepen om het roest te weren.
Ook werd het teer gebruikt om de onderkant van huizen te pekken, diende vooral om spat en regenwater te beletten in de muur te dringen. Je ziet die zwart gepekte onderkanten nog in oude stadswijken of…Bokrijk.

Zo zal vermoedelijk DE PEKTON, herberg aan het Stoofstraatje, ook een winkeltje hebben gehad waar men pek verkocht. Niet te verwonderen nabij de Haverwerf, waar ettelijke schepen Mechelen bevoorraden.

Hopelijk zal ooit de houten gevel, niet de oorspronkelijke, terug opgericht worden nabij zijn oude stekje.

Een klein stukje PEKTON geschiedenis uit mijn jeugd.
Het kleine, gezellige cafeetje was in het weekend de ontmoetingsplaats van vele jongeren. Men zong er Vlaamse liederen en dronk er Rodenbach. Omwille van Rodenbach de dichter met zijn blauwvoet! Zo dachten we Vlaanderen te redden van de verfransing! Gedurende WO II werd het ingepalmd door VNV-ers, VNJV-ers; allemaal nogal Duitsgezinde verenigingen. Resultaat, onze groep, oudere scouts, bleven er weg.

Anekdote: Bij de bevrijding stond de deur van De Pekton wagenwijd open, bewoners gevlucht naar Duitsland. Enkele scouts die wisten dan hun opgeeiste landsknechttrommels daar stonden, gingen er binnen.
En ja hoor, ze stonden er, zes in de plaats van hun drie. Als oorlogsbuit werden ze alle zes “ in beslag genomen ”. Netjes overschilderd werden ze in dienst genomen, 13 dagen later in onze optocht!
@Jos:
1. waarom zou ik je er niet bij willen beste Jos? Als ik jou die indruk gaf dan spijt me dat hoor!
2. bedankt voor je waardevolle uitleg ivm. de Pekton..zo leren we weer allen wat bij ;-)
Nee, nee, je begrijpt me verkeerd Markec. IK waardeerde je raad om het opnieuw te proberen, je trok me er terug bij!. Dus niks te spijten hoor!

Prettig weekend gewenst.
@Jos.. ah ja.. ;-)
In elk geval graag gedaan, en ge ziet het resultaat he: waardevolle info!!! Bedankt daarvoor!
Van mijn vader leerde ik dat er op de plaats van de brouwerij (waar nu de glazen ingang is)ook een heberg was. Alfred Ost zette ze op doek in een tafereeltje rond scheepvaart. Er stond boven "Estaminette" (een woord dat we allemaal kennen)en dat komt "agenlijk fatelijk" van het Latijn en het zou zoveel betekenen als: "hier zijn schoon vrouwen" (esta minetta of zoiets).
Een gekleurde afdruk kan je bekomen bij de Jos. Mailen aub.
De plek noemde men: DE MOSSELKAAI. Aanleg en lossen van mossselboten.
j.ph.maes@skynet.be
Ps. NIET VOOR COMMERCIEELE DOELEINDEN!!!
Deze namiddag hebben we het Dijlepad dan eens uitgeprobeerd, maar het is nog niet helemaal af, sommige pontons waren inderdaad niet goed vastgemaakt en zo moesten we over kleine openingen stappen. Aan Diependael stopt het dan ook meteen, en moet je gewoon terug wandelen richting Lamot. Het was toch leuk om te verkennen en het wordt zeker een toffe wandelweg als het Dijlepad helemaal afgewerkt zal zijn!

Trouwens... even voorbij Lamot, zat er ook al iemand te vissen op de ponton!
@Jeroen
ik zit hier zeker niet op mijn stoeltje te zeuren over het Dijlepad en zal met veel plezier eens zwaaien als Kazamel hier voorbij komt paraderen met zijn gezinnetje! Dank voor je begrip trouwens, Kazamel!
Maar ik blijf erbij dat ik het niet echt een goed idee vind. Als je in de buurt van een luchthaven of dancing gaat wonen omdat de gronden wat goedkoper zijn, moet je nadien niet zeuren over het lawaai, maar als je een paar duizend ¤ meer uitgeeft om aan de Dijle te wonen, wel, ik kan me indenken dat iedereen daar niet onverdeeld gelukkig over is.
En die bootjes, die mogen voor mijn part rustig op en af blijven varen, het geeft me echt een vakantiegevoel, zolang ze geen oorverdovend lawaai maken en vieze dampen uitlaten... Wij nemen ook niet de auto om een brood te halen... maar ons fietske. Dat die mensen met hun bootjes dan maar eens roeien!
De mensen van de Lange Schipstraat moeten al jaren kunst- en vliegwerk doen om door de straat te gaan met kinderwagen, een oude vader of moeder aan de arm of een rolstoel. Ik ben zeker voor vernieuwing, maar denk dat het tijd is om in Mechelen al dat mooie werk van een paar jaar geleden eens een opknapbeurt te geven en dan nieuwe projecten beginnen.
Maar goed, het Dijlepad, ik kijk er zelfs wat naar uit...
Peter, prachtige foto's!
Aan allen die mij een beetje wijze maakten : merci :-)

Nu heb ik weer iets bijgeleerd over Mechelen, op naar de volgende ontdekking ;-)
Van de boten kan/mag je niet veel lawaaihinder ondervinden, aangezien Mechelen tegenwoordig met zogenaamde 'fluisterboten' (voorzien van een electromotor) werkt.

Er staat trouwens sinds dit weekend een bord dat aangeeft waar de boten precies vertrekken, namelijk aan de Haverwerf ter hoogte van het wooncomplex Lamot.

Persoonlijk vind ik het een aanwinst voor de binnenstad, zowel op toeristisch vlak als voor de inwoners (ik gebruik de brug Haverwerf-Vismarkt nu dagelijks). Ik begrijp wel dat misschien niet iedereen er even gelukkig mee is, maar ik ken ondertussen al een aantal mensen die er aanvankelijk enorm tegen waren, maar er nu er het nut wel van inzien.
2Bart Ve,
die fluisterboten zijn idd. fantastisch!
Waar ik het over heb zijn mensen die ergens nog een oude motor in hun garage gevonden hebben en die op een bootje monteren, echt, sommige maken een hels lawaai, je kan ze gewoon horen van de ene brug tot de andere!
De Pekton en Frans Perckmans, Folklorist.

Ja er was nog een Pekton-winkeltje in Mechelen...Ik citeer de Frans zaliger:

“...Boven het winkeldeurtje was nog een klein vensterraampje tegen de zoldering aangebracht, waarachter ledige flessen en azijn stopen te pronk stonden.
Dit winkeltje had een zeker vermaardheid; het was bekend voor de goede kwaliteit pek – “teer” – die men er verkocht, en uit een groot houten vat schepte. Vandaar ook de naam: “IN DE PEKTON “. Ook voor wit zand kwam men van einde en verre…”

In de volksmond bekend als“ Jan Pek” .

Frans had een voorliefde om verkleinwoordjes te gebruiken. Ik denk soms dat Wendy Van Wanten bij hem in de leer is geweest!.
Het hoger vermelde winkeltje was gelegen aan de Melaan nummer 2.

Men verkocht er alle mogelijke zaakjes uit bokaaltjes en vaatjes. Sjongens toch, dat geurde daar naar alles en nog wat. Voor ons , klein mannen, was het het ideale winkeltje. Je kon er binnen stappen door een half-deurtje en gewoon vragen: Voor zeven sens en half(x) flierbollen. Die werden gewogen in een weegschaal die aan het plafond hing, waar wij wel achterdochtig naar loerde of de wijzer wel correct in ’t midden stond.

Nostalgie……

X= was feitelijk 15 centiemen, maar in Mechelen zei men steeds zeven-sens-en-half. Zo had je ook: twelf-en-half–sens = 25 centiemen. Waarom men de centiemen steeds halveerde weet ik echt niet.

Verder nog veel lui zweet gewenst van uit den Hoek!(27° binnen-33° in de schaduw op ons koert—je!
Over nostalgie : misschien niet direct een antwoord op de vraag waarom men de centiemen steeds halveerden, maar toch een stukje Mechelse folklore van destijds.
De benamingen der geldstukken in het Mechels Dialekt

De geldstukken worden door het volk over ’t algemeen niet aangeduid door de waarde die er, volgens het decimaal stelsel op uitgedrukt staat, maar door een eigen benaming die meestendeels ontleend is aan vroegere muntstukken, ofwel ook een benaming ontleend aan ’t afbeeldsel dat op het stuk voorkomt.
Overschouwen we even onze geldstukken en melden we hoe ze in het Mechelsch dialekt genoemd worden.

1. Het stukje van 0,01 fr : Thans omzeggens buiten omloop, heet algemeen ‘een suske’. Fictief kent het Mechelsch ook ‘een half suske’ in de uitdrukking : ‘Hij heeft nog geen half suske’, om te beduiden dat iemand zeer arm is.

2. Het stukje van 0,02 fr : heet ‘vent’, soms ook ‘koperen cent’, dit vooral gebruikt door oudere menschen, die spreken van hun jongen tijd. B.v. ‘als wij in onzen tijd een koperen cent kregen…’.

3. Het stukje van 0,05 fr : Hiervoor kent men ‘en souke’, of ‘een halve sou’, meer ‘een solleke’. Dit geldt ook voor ’t Noorden der provincie Antwerpen tot aan de lijn die gaat van Boom naar Geel. Verder kent men in Mechelen geen andere benaming voor dit stukje; men zegt ‘een stukske van vijf centiemen’.

4. Het stukje van 0,10 fr : Algemeen in de provinciën Antwerpen, Brabant, Limburg en enkele andere localiteiten, bezigt men ‘vijf cent’. Ook te Mechelen, Doch waar ‘cent’ in andere gewesten doorgaans in ’t enkelvoud voorkomt, is dit bij ons niet immer het geval; men hoort alhier ‘vijf cens’ en meer en meer ‘vijf centen’.

5. Het stuk van 0,25 fr : De benaming ‘kwartje’ is omzeggens uit ’t Mechelsch verdwenen; men spreekt nu van ‘’n stuk van vijf en twintig centiemen’, meer van ‘’n stuk van twaalf en half’ d.i. twaalf centen en een halve.

6. Het stuk van 0,50 fr : Naast het algemeen gebezigde ‘’n stukje van vijftig centiemen’, kent het Mechelsch tevens ‘een halfvoetje’. De kinderen, ook wel groote menschen, verzamelen de stukjes en bewaren ze in eenflesch; wanneer ze vol is worden de stukjes omgewisselt en het geld op ’t spaarboekje geplaatst.

7. Het stuk van 1 fr : Hiervoor kent de Mechelaar : ‘een tist’, ‘een patat’, ‘een baard’. Deze laatste benaming is in den volksmond gekomen tijdens de regeering van Leopold II die met zijn baard op deze geldstukken was afgebeeld.

8. Het stuk van 2 fr : Thans buiten omloop, noemde men ‘nen dobbele frank’.

9. Het stuk van 5 fr : De huidige kleine stukken hebben geen bepaalde benaming. De vroegere groote stukken heetten ‘peerdoog”.

10. In 1930, bij de gelegenheid van de eerste feestviering der Belgische onafhankelijkheid, werden nieuwe stukken van 10 fr. Geslagen; ze vertoonden op de eene zijde de beeltenaar der drie koningen : Leopold I en II alsook Albert. Deze stukken deden verwarring ontstaan met andere reeds in omloop zijnde; wanneer men ze aannam, kwam het menigmaal voor dat ze werden omgekeerd en goed bekeken om de waarde ervan te kennen. ‘’t Is er een van tien, zei dan de gever, hoort ge ze niet zingen ?’ was zijne verder vraag. Men bedoelde natuurlijk de Drie Koningen, met contaminatie aan deze uit het H. Schrift.

Jozef Van Balberghe
Uit ‘Folklore en Dialekt van het Mechelsche” 1ste jaargang Nr 1 – 1940.
@rikkert:Ik voel me aangesproken?! Mijn buitenboordmotor is van respectabele leeftijd (+20 jaar)en staat in de winter in de garage. Die moet ieder seizoen terug zorgvuldig behandeld worden als een oud ventje met nukken en maakt van zijn oren als een oude snorfiets. Mijn Zodiac is van '78 van het type ABL. Sorry kameraad, maar ik kan mij geen spic splinter nieuwe Mercedes permiteren ('k heb wel een oude van '65) en blijf dus tussen de oldtimers zitten en genieten van het water. Maar ik wil best rekening houden met het regelement en jullie. Let trouwens maar op dat de stad binnenkort geen waterfietsen gaat verhuren op de Dijle tijdens het seizoen. Anders ben je binnenkort welkom om eens een bezoek te brengen op mijn schip dat ik aan het restaureren ben uit 1909. Die kan gelukkig voor jullie niet onder de brug van de Vismarkt.;0)
@jeroen
haha, dan ben jij het die hier zorgt voor de geluidspollutie! Maar ok, ieder diertje zijn pleziertje, ik ga wel even binnen voor een drankje en een plasje als je voorbij komt.
Enneuh... ik kan me ook geen "spic splinter nieuwe Mercedes" permitteren, maar wel een klein milieuvriendelijk autootje en een fiets. Helaas geen schip uit 1909. De uitnodiging voor het bezoek aan je schip neem ik graag aan!
Om nog eens terug te komen op "De Pekton": ben in den tijd nog met mijn pa (ook geboren en getogen Mecheleir) en een heleboel andere mensen nog mee een menselijk ketting gaan vormen rond het huis, als protest tegen de afbraak. Ik ben dan ook heel blij te horen dat men het terug zal opbouwen, en ben ook heel benieuwd waar en wanneer dan precies.
Als iemand iets meer weet!
Van de herrijzenis van de Pekton is nog niets bekend...
Maar!
'De Lepelaer' wordt dan zéker heropgebouwd.
Het huis dat daoor Rombout Keldermans werd opgetrokken, en in de 2de WO volledig werd verwoest, komt terug op de Zoutwerf.
De stad laat voor 15 000 euro een bouwhistorisch onderzoek uitvoeren, om de reconstructie juist te kunnen uitvoeren.
Architect Karel Beeck nam het initiatief - specialiste Petra Boekstal uit Brussel, zal in samenwerking met de Mechelse Linda Van Langendonck het historisch vooronderzoek uitvoeren.
Het project wordt deels gefinancierd met de overschotten van de restauratie van het standbeeld van Margareta van Oostenrijk.
De extra uitgave van 3630 euro wordt opgenomen in de eerstvolgende wijziging van de begroting.
Op de heropbouw is het wel nog minstens 2 jaar wachten.
De reconstructie van de voorgevel wordt geraamd op 557 000 euro.
(info uit Gazet van Antwerpen)
Bedankt voor dit schitterende nieuws Jan!! Onze 'werven' worden binnenkort werelderfgoed!
Vraagje, waar juist verwachten we die Lepelaer ?
Op de Zoutwerf - op de plaats waar nu enkel een blinde muur staat...