Ludwig van Beethoven vanop de Romboutstoren

met categorie:  
Sommigen hebben het misschien al gehoord, de liedjes van 'de rammel' zijn veranderd. De Rammel schijnt de automatische beiaard te zijn, die zijn klanken over de Mechelse binnenstad uitstrooit van 8 uur s morgens tot 22 u in de avond.

Af en toe worden deze rammelliedjes aangepast, en ik meen toch enkele deuntjes herkend te hebben !
- Für Elise (Duits voor: voor Elise) de gebruikelijke naam voor de "Bagatelle in A mineur" een beroemd solomuziekstuk voor piano door Ludwig van Beethoven, geschreven in 1808. (Elk uur, op het uur)
- Tatatataaa! Een belangrijk element uit zijn vijfde symphonie. (Elk uur om 9 ? minuten voor het uur)

- Maar toch zijn er liedjes die ik niet kan plaatsen. Op elk half uur, wordt er een walsje gespeeld allicht ook van de Ludwig, of niet ? Wie weet raad ?
- Wiet weet er meer over De Rammel ? Wanneer wordt er een liedje gespeeld en waarom ?

(ps, nog geen inlognaam: mailtje naar mechelenblogt@gmail.com)
Ik heb het nog niet getimed, maar ik denk dat het fragment uit de 5de symfonie op 7,5 minuten zal zijn. Ik leid dit af uit een vroeger bericht uit het nieuwsblad.

De beiaard van de Sint-Romboutstoren speelt sinds kort weer elk half kwartier. De 'halfkes', zoals de korte roffels in de volksmond genoemd worden, dateren uit de Middeleeuwen en werden na de invoering van de elektronische beiaardsturing afgeschaft. ,,Een typisch Mechelse traditie is nu in ere hersteld'', zegt stadsbeiaardier Jo Hazen.
Eeuwenlang speelde de beiaard van Sint-Rombouts elke 7,5 minuten om de Mechelaars nauwgezet op het tijdstip van de dag te wijzen. Bij de invoering van het elektronisch systeem, na de restauratie van de toren, werd dat gebruik om technische redenen afgeschaft. De beiaard speelde vanaf dan nog enkel op de uren, halfuren en kwartieren. En dat dan nog alleen tijdens een beperkt gedeelte van de dag, waar men de toren voorheen 24 uur op 24 liet 'rammelen'.

,,Dankzij een recente herziening van het elektronisch systeem kan de beiaard weer om het half kwartier spelen'', zegt Jo Hazen. ,,De zogenaamde 'halfkes' dateren uit de tijd van Karel de Grote, toen veel mensen nog geen uurwerk hadden en de klokkentoren de enige tijdsreferentie was. Nu de technische mogelijkheid zich weer aandiende, leek het ons aardig om die aloude Mechelse traditie in ere te herstellen. Ik neem aan dat de Mechelaars daar geen probleem mee hebben. Het gaat immers om een extreem korte roffel.''

Stadsgids Rudi De Mets, die de herinvoering van de 'halfkes' als eerste opmerkte, is in elk geval opgetogen.

,,Veel Mechelaars spreken nog van 'Hoe laat is het? Het halfke na de vieren.''', zegt hij. ,,Die typisch Mechelse uitdrukking wordt met de aanpassing van de automatische beiaard nieuw leven ingeblazen.''

door Stefaan CROONEN
25/02/2003
Interessant ! Bedankt voor de bijdrage, weer wat bijgeleerd.
Wat minder 'cultureel verheffend' als ONZE Ludwig misschien: Zondagnamiddag, tijdens de Beethovenwandeling hoorde ik onze zingende toren de 'Mechelse hit': 'As gau paust...' ten berde brengen...
Jawel...
Of dit nu tot het vaste repertoire behoort of eerder een 'folieke' was, dat mag Joost weten. ;-)
... het was Stadsgids Rudi De Mets die ons erop wees... '"als gau paust.." ... en ik: "nee, ...".. Rudi: "jawel, luister maar eens....." Ja, en toen hoorde deze ongelovige thomas het ook ;-))

Leuk, toch?!!!
Mijn vriendin had dit lied meteen herkend markec! Dat vond ik wel straf... Ik moest ook eerst een halve minuut luisterde voor ik het geloofde.
@Florisla: ja, jouw vriendin en Rudi De Mets wisten duidelijk beter, alleszins al beter dan ik "ongelovigen Thomas"! ;-)
Maandagmorgen, eerste lesuur. De ramen van het 5de leerjaar staan wagenwijd open om een beetje koelte binnen te laten. Het is muisstil in de klas want iedereen zit gebogen over zijn proefwerk Frans. En ineens... Tatatataaaaaa, tatatataaaaaa. Die kans kon ik niet laten liggen. Even de pennen laten neerleggen en verteld wat ik in Peter's bericht en in de reacties had gelezen. En 7,5 minuten later klonk inderdaad de Für Elise. Aan het gemurmel te horen, herkenden vele kinderen het melodietje, waarschijnlijk omdat de meesten als baby op zo'n tjingeltjangeltje met dat liedje in slaap gesust zijn. Toen ik al surveillerend tussen de banken liep, wist er zelfs iemand me al fluisterend te vertellen dat Für Elise niet eens voor Elise geschreven is. Het had een mooi aanknopingspunt kunnen zijn om even door te bomen over Beethoven maar helaas, ze waren aan hun proefwerk Frans bezig. ...
De volgende morgen moest ik weer surveilleren in dezelfde klas en weer heerste er een fijne werkstilte. Maar elke keer als de rammel zijn melodietje speelden, zag ik enkele ogen opkijken naar het uurwerk op de muur.
Mooi verhaal Hilde!
En zeggen dat Hanna, haar ramen dicht doet omdat te veel Fur Elise nu eenmaal te veel is. :-)
Jaja, Peter, lach er maar mee :o)
Maar als je dat 'tjingeltje' elk uur luid en overduidelijk hoort en dat je zelfs je raam moet dicht toen om je telefoon te verstaan, dan is zo dicht bij de toren wonen ook weer een heel andere ervaring!
Kan ik me best voorstellen Hanna. Trop is te veel en te veel is trop ...
alles went hoor Hannah!
die anoniem was de rudi, vergeten te vermelden
En momenteel hoor ik een DISNEY medley op de beiaard:
- Hey ho !! Van de kabouterkes van Sneeuwwitje
- One day my prince will come van ... opnieuw Sneeuwwitje
- Mary Poppins
- Under the Sea ...

Leuk toch ?
Moét kunnen !

Wellicht wordt hier Keizer Karel (Gent 24/2/1500 - 21/9/1558) bedoeld?

Ipv Karel de Grote (2/4/747 - 28/1/814).

Algemene oproep tot onderzoek.

@Dirk Le Compte: Misschien zong Rombout om de zevenenhalf minuten stichtende liedekens? Als ook elke keer 't zelfde bleef terugkomen ... geen wonder dat het iemand eens een keer teveel geworden is in 775.

Of zelfs al ruim 120 jaar eerder als de relieken in zijn Kas van hem zijn en juist gedateerd werden (580 - 655) - opnieuw in een jaar dat nauwelijks te rijmen valt met zijn vermeende 'dikke vriendschap' of "ontmoeting op de grens van hun beider landgoederen" met de naar verluidt "rond 714" overleden Gummarus [eigenlijk wordt kort voor of in dat jaar bedoeld en de oudst bekende hagiografische bron van eeuwen later heet niet erg degelijk]. Ik roep dus hiermee op, om de unieke kans van volgend jaar tijdig (NU) te benutten, om ook diens gebeente in Lier met hedendaagse middelen te dateren. Het zal allicht de vroege Mechelse en Lierse geschiedenis verduidelijken. Zegge het voort.

Nu we toch praktijken beschouwen uit de tijd rond Karel de Grote... ook (intensievere) examinatie van zijn skelet is sinds 2 maanden gepubliceerd, met bevestiging van zulk betrouwbaar toedichten aan een beroemdheid.