In de regionale pers woensdag 19 april

met categorie:  
Het Nieuwsblad
Grotere reportage:
1) Modeshow van en door vluchtelingen: Werkgroep Integratie Vluchtelingen zet asielzoekers positief in de kijker
Korte berichtjes:
2) Met list uit cel
3) Moordenaar blijft aangehouden

Gazet van Antwerpen
Grotere reportage:
1) Maanrock duikt de nacht in: Mechels stadsfestival gaat zaterdag door tot 2u, Discobar Galaxie en Natalia toppers op affiche
2) Te koop school: Sympathisanten kunnen nieuwbouw op originele wijze sponsoren
3) Op de sofa met BV's: Ham-studenten brengen live talkshow met Teevee Preparee
Nieuwsstuk:
4) Volkswoningen smukt Tervuursesteenweg op
5) Planckendael zet seizoen goed in
6) Utopolis reserveert zaal voor WK voetbal
7) Centrumsteden zoeken leuke kiekjes
Korte berichtjes:
8) Grote Markt stroomt vol voor evenementen
9) Moordenaar blijft aangehouden

Het Laatste Nieuws
Nieuwsstuk:
1) Stalker sluit agent op in cel
2) Gloednieuwe Mechelbaan moet klinker voor klinker heraangelegd (Heffen)
3) Aanhouding moordenaar schoonbroer verlengd
4) Nieuw eetcafé serveert portie cultuur
5) Zesdejaars organiseren grootse familedag (Bim-Sem)
6) Plunderaars en vandalen richten ravage aan in camping Tip in Boortmeerbeek: Eigenaar OCMW Mechelen overlegt toekomst met gemeente
Korte berichtjes:
7) Teevee preparee


Staan er nog namen in GVA ivm Maanrock 2006 buiten Natalia en Discobar galaxie.

Welke evenementen komen zoal naar de Grote Markt ?
Ik kan hier wel GVA nemen, maar dat is niet regio Mechelen :-((
HNB nummer 1: zie ook op de kalender: http://eventful.com/events/...
@erwin: de andere namen worden binnenkort bekend gemaakt. Deze hebben wij in primeur gebracht, vooral om aan te kondigen dat het festival langer doorgaat.
GVA, "1": MAANROCK: Ja, leuk dat Discobar Galaxy komt, Natalia: topper?? Hum... En, waarom wéér Natalia, hebben ze er een abonnement op ? ;-))

Afijn alle respect voor dat meiske hoor, een goede zangeres, daar niet van, maar ik hoop toch in stilte dat de affiche dit jaar een ietsje gedurfder en vooral anders gaat zijn dan de recentste edities.. dus opnieuwr De Mens (hoe goed ik die groep ook vind!), Gorki en ander Kreuners en Clouseau's.. hoeft voor mij niet echt...

Er zijn trouwens nog andere goede Vlaamse en Waase groepen hoor!! Waarom niet "ijzersmeden als t heet is gewijs".. de heropgestane THE WOLFBANES programmeren? Om nu maar één naam te noemen ;-)

Anderzijds koester ik toch ook stille hoop om nog eens een buitenlandse act op de affiche te zien, zoals dat destijds kon met bvb. Tony Hadley, The Stranglers, Fisher Z, Tom Robinson...

Enfin, ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van de Maanrock affiche...
Dit is wat festivalnoise al te zeggen had over maanrock (niet dat dit altijd helemaal correct is)

Dag 1
Sparkle Of Hope
Metal Molly
Confuse The Cat
Fence
Woodface
I Against I
Discobar Galaxie
Nightowl
Nailpin

Dag 2
Sandrine
Billie King
Hey Hagar.. lang geleden ;-)

Wel, als Confuse The Cat (met Geert Plessers, ex-Reiziger) komt ben ik eigenlijk al heel tevreden, en met Fence en de herenigde Metal Molly zou ik ook héél tevreden zijn!!
Ik weet niet goed waar plaatsen maar dit is nieuws in Mechelen, dus dacht ik dat dit de beste plaats was. Weet er soms iemand waarom alles gisteren zo vast zat en ik 2uur in file heb gestaan op de tervuursesteenweg naar centrum mechelen??? Het was file vanaf de afrit Mechelen-Zuid op de brug, Tervuursesteenweg (Hofstade-richitng station)en zelfs vanaf Nekkerspoel naar t station (dus andere richting!)
@Marie:ook de Antwerpsesteenweg zat vast,van de Konigin Astridlaan tot Kontich!!!M.Sabbestraat naar Otterbeek 36minuten!!Te voet was ik vlugger geweest.Reden werken in Kontich en aan de nieuwe rotonde Antwerpsestw.Noord.
dus dat dan allemaal voor de E19?? aiai..... dacht dat er misschien een zwaar ongeval was gebeurt.....
Dank u, nu weet ik wel waarom ik vast zat, samen met zovele andere!!
Er zijn inderdaad werkzaamheden aan de gang op de E19 in Kontich, richting Antwerpen, waar slechts 2 van de 4 rijstroken beschikbaar waren. Bovendien stond er gisterenavond een brandend voertuig op de A12, ook richting Antwerpen, waardoor de snelweg daar deels versperd was.
Ik vermoed dat veel automobilisten de files op de snelwegen probeerden te vermijden door via de secundaire wegen vanuit het Brusselse naar de Antwerpse regio te rijden, met als gevolg dat in en rond Mechelen àlles vast zat. Zullen we voortaan maar de trein nemen?
Ik heb die files ook zien staan, vanuit de trein, en dan iets later, op mijn fiets ...
;-)
Ikke te voet toen ik iedereen voorbij wandelde :-)
Ik zag ook een hele kolonne landbouwvoertuigen aan het station zo rond 19:30.

Momenteel is het een ware pest: werken in Kontich aan de E19, werken aan de afrit in Rumst, ...

Ik had de file gelukkig op tijd gezien toen ik de E19 afreed in Mechelen zuid, vanop die kromme brug richting centrum stonden ze aan te schuiven en het was toen al 19:10. Uiteindelijk ben ik via een reeks weggetjes op de Leuvensesteenweg geraakt waar er geen probleem was om op de ring te geraken.

In ieder geval, serieus vloeken en balen als je na een lange werkdag 50 min moet rijden van Kontich naar Mechelen.
Toen ik naar huis fietste, (kwam van Nekkerspoel en moest naar Coloma) zag ik inderdaad ook een ongeloofelijke stroom aan auto's, van in de Colomastraat begon het al, aan het station, op de Tervuursesteenweg.. op een woensdagavond rond 18 uur..dat had ik nog niet eerder gezien... en eenmaal thuis zag ik tot nog een hele lange tijd de auto's als slakken voorbijschuiven hier op de Tervuursesteenweg..

Ja, soms kan een fiets dan handig zijn ;-)
Ha, ik had gisteren vergadering in de Coloma en moest richting Nekkerspoel (te voet), en om 16u30 was er nog geen vuiltje aan de lucht :o)
Wel ik was een van de ongelukkingen. De E19 was geblokkeerd vanaf Zemst, dan maar de afrit genomen, dikke pech want ik was niet de enige met dat idee.
voorbij coloma, richting station stapvoets of trager. Dan de binnenring richting Noord, ook stapvoets of stilstaan.
Een poging om binnendoor te gaan mislukte ook al want alles is afgesloten.
dan maar rond langs battel vnaar N16 waar uiteindelijk de doorgang mogelijk was (meer dan 55 min later wel te verstaan).
Vanochtend weer alles vast E19, N16. Zo is het niet moeilijk om 3 à 4 uur per dag in de wagen door te brengen alleen al voor woon-werkverkeer.
Wat moet een mens kiezen, als sardientjes in blik op de trein gepropt worden en veel wachten tussen aansluitingen met bus-trein-tram of rustig in de auto vier keer hetzelfde nieuws tebeluisteren en af en toe te worden gestoord met de opmerking dat alles vast zit?
Klap op de vuurpijl, de Mechelse ring was deels geblokkeerd door een takelwagen die een takelwagen met auto moest oppikken, van absurd gesproken :-)
Mijn koninkrijk en vrijheid :
Mijn auto.

Revolutie!
Wegen dicht wegens wegenwerken.
Pannes allerhande.
Las onlangs het volgende:
Met vier 20 tonners leg je heel België lam.
Om akelig stil van te worden...
Oplossingen; er zijn er geen denk ik dan maar.
Iedereen wil toch zijn vrijheid?
Geef jij de jouwe op? IK ook niet!
Ik heb de mijne opgegeven, jos. Ga elke dag met de trein naar mijn werk. Het zorgt er zeker en vast voor dat ik sneller op mijn werk geraak en weer thuis, en dat is voor mij belangrijk (net zoals het gratis vervoer met de trein, tegenover de veel te dure brandstofprijzen met de wagen)

Maar de keerzijde... vertragingen, treinen die opeens afgeschaft worden, enkele avonden per week moeten rechtstaan in de trein omdat alle zitplaatsen bezet zijn (in tweede klas natuurlijk, eerste klas is altijd vrij)...

De overheid kan wel proberen het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, maar dan moeten ze er ook wel een verbetering van de kwaliteit tegenover zetten... Verwachten dat de burger de vrijheid en luxe van de wagen gaat opgeven, enkel en alleen omdat de overheid het 'lief' vraagt, is dat niet een beetje naïef?
De NMBS kan als extra service misschien zoals bij de japanners mensen aanwerven die de klanten (het treinvee) met witte handschoentjes in de wagons duwen zodat de deuren kunnen sluiten.

Serieus nue, terwijl de overheid promotiecampagnes voert om de vraag naar vervoerstickets te stimuleren gaan de vervoersbedrijven diezelfe vraag doen dalen door de prijs weer op te slaan.
Voor hen betekend die campagne dan alleen maar meer winst voor minder werk of is het gewoon omdat ze de vraag die door de overheid gestimuleerd wordt niet aankan?
Ik heb mijn auto ook opgegeven Jos.

- twee vouwfietsen
- twee auto-deelgroepen waar we een auto kunnen reserveren
- een abonnement op De Lijn
- boodschappen aan huis besteld ...

En je komt al een heel eind hoor !
Ik vraag me af welke treinen jullie nemen. Ik ga al meer dan tien jaar dagelijks naar brussel, 's morgens tussen 8 en 8.30 u en keer 's avonds terug tussen 17 en 19.00 u, en ik moet nooit rechtstaan, ik vind altijd een zitplaats, en als dat eens niet lukt (gemiddeld 2 keer per jaar) dan wacht ik gewoon op de volgende trein (tijdens de spits moet ik maximum 10 minuten wachten).
een heel tevreden pendelende Mechelaar
Ik heb dezelfde ervaring Mieke. Traject Mechelen-Leuven.
Fijn lieve mensen, dat jullie dat melkkoebeest op vier wielen hebt opgeven. Feitelijk wil ik dat ook, maar...als je met een mindervalide echtgenote, wegens rolstoel, op stap wil... hindernissen man ,man toch.
Kan wel mededelen dat ik zo rond de 6000km per jaar zit, toch niet overdreven denk ik. Als ik alleen ter stede ga, is dat met De Lijn. Naar Brussel of Antwerpen met de trein.
Misschien zien we mekaar daar wel eens zonder het te weten!
Tja. Ik ben er ook van overtuigd dat niet iedereen dit zomaar kan ... Je mobiliteitsbehoefte moet er wat op afgestemd worden.

Enig idee wat een auto kost per km als je slechts 6000km rijdt ? Ik schat zo een 40-50 ct/km ?
Ik zit op de lijn Mechelen-Schaarbeek. Tegen dat de trein 's avonds in schaarbeek stopt om 17.10u, zit die al stampvol van alle stops die hij eerder in het brusselse gemaakt heeft. Met als gevolg: drummen om zelfs maar opgestapt te geraken. En als ik wacht tot de volgende, sta ik daar nog een half uur te koekeloeren ;-) En ja, ik weet het, ik kan ook een trein elke zoveel minuten nemen richting Noord, en dan van daaruit een trein naar Mechelen nemen. Maar is het nu zoveel gevraagd aan een dagelijks overvolle trein een paar extra wagons te kopppelen? Dat heet klantvriendelijkheid, dacht ik ;-)
hoe graag ik mijn auto ook zou willen opgeven, in mijn geval is het gewoon niet realistisch...

geef nu toe: trein van mechelen naar turnhout, in turnhout centrum nog even wachten op een bus, en als ik dan van de bus stap nog een kwartier stappen eer ik op mijn werk ben.

sorry Moeder Aarde, maar dan prefereer ik toch eerder aanschuiven in de file op de E19...
Gelukkige mensen die een beroep kunnen doen op het openbaar vervoer.
In familiekring wordt er al eens gelachen met mijn bewering: als ik de auto niet nodig had voor mijn werk, dan had ik geen auto!
Toch ben ik daar heel zeker van.
Helaas(wat dat betreft)zit ik met zeer onregelmatige werktijden en een job die mij alle kanten van het land laat zien. Ik ken wel uur en plaats (meestal Brussel)waar 'alles' begint, maar zelden weet ik waar de werkdag (of nacht) zal eindigen.
Openbaar vervoer is dus niets voor mij. Helaas. Eén troost misschien, meestal zit ik in de wagen buiten de spits en heb ik weinig last van files.
@Hellehond: hoever is het van turnhout station naar je werk met de fiets ?
@Jato: Dat bergijp ik. Jij hebt een auto nodig.
@ peter: te ver naar mijn smaak (ben nooit echt zo'n fietser geweest)
Saskaya, jij hebt wel pech dat je net die trein moet hebben, dat is er inderdaad een die ik altijd mijd. Een half uurtje later is er wel altijd nog plaats in Schaarbeek. Is het niet mogelijk je (werk-)uren iets aan te passen?
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik het niet eens ben met je opmerking dat de nmbs de capaciteit van de treinen zou moeten afstemmen op het aantal reizigers. Dat kan inderdaad beter.
Waarin zit "De Vrijheid" van de auto ?

In de files ? De uitlaatgassen ? De doden en verminkten ? De kinderen die niet meer op straat kunnen spelen ? Het zoeken naar parkeerplaats ? De straten die totaal onveilig gemaakt worden ? De buurtwinkels de verdwijnen omdat iedereen aan de stadsrand winkelt ? De natuur die moet wijken ?...

En dan je slecht geweten maar sussen door met het vingertje andere zondebokken aan te wijzen: vrachtwagens, rokers...

Ik ken honderden mensen die beweren de auto niet te kunnen missen. Terwijl anderen die in ongeveer dezelfde omstandigheden leven het wel kunnen.

Waarin zit de "Vrijheid" van de auto ?
Ik noem het "Dagelijkse terreur".
Ik neem elke ochtend in Mechelen Nekkerspoel de trein, richting Brussel... na 7 jaar ervaring weet ik inmiddels wel welke treinen je kunt nemen om NIET te hoeven rechtstaan.... Dus ook al zijn het bomvolle treinen, meestal sta ik recht tussen Nekkerspoel en Mechelen (centraal, groot station, of hoe je het ook wil noemen), dan gaat er een grote lading uit, manoevreer ik mij naar een lege plaats, vooraleer de hele meute in Mechelen opstapt, en zo lukt het me wel....

's avonds vertrek ik in Brussel rond 18u, is de grote spits al voorbij, dus heb ik ook een zitplaats.

Vertragingen en een erbarmelijk slecht voorzien Nekkerspoel achterwege gelaten, mag ik toch niet al te veel klagen ;o)
@hellehond- zzo erg kan dat toch niet zijn, een kwartiertje stappen? en de verbinding mechelen turnhout is ook al zo vlot, komaan hé man, een beetje moeite doen hé!(zegt de man die op 7 min te voet van zijn werk woont!)
'Mijn' trein, die van 8u22 naar Vilvoorde vanaf Nekkerspoel heeft Elke Dag vertraging, variërend van 5 tot 15 minuten, en dit echt Elke Dag Van Het Jaar.
De NMBS zou er beter aan doen deze trein op de uurroosters 10 minuten later te noteren; het zal hun in ieder geval wat omroepwerk besparen.
Sint Netels.... die opmerking heb ik ook al vaak gemaakt met de 8u10 trein die ik er meestal neem....
Aan Peter, en die het willen lezen.
Heb je vraag noch nooit aan mezelf gesteld. Zal vermoedelijk wel tamelijk hoog liggen per km, 'voeding ofte benzine'-'Onderhoud' - ' belasting'-'om de auto controle niet te vergeten'.
Maar, zie je me al met een rolstoel met het openbaar vervoer naar Aarlen rijden?

24 uur op voorhand melden. Stipt op die en die uur... Overstappen en weet ik veel... Nee dan maar de kostelijke wagen. We vertrekken als het goed weer is en..keren terug als we het er moe worden!
Moge het aan alle 'andersdenkenden' een troostende gedachte weze dat ik jàààààààààren met de trein naar Antwerpen en later naar Brussel ben gaan werken. Uren gewacht bij vertragingen en stakingen. Héél veel recht gestaan tussen stinkende, plakkende lijven en nog stinkendere sigarettenrook. En in Brussel dan nog is naar de Danssartstraat voor de Bus naar Molenbeek.13 uur onderweg voor 8 uur werk!!!
Mensen toch, wat ne mens al niet moet doen voor zijnen boterham!
:-) goed hé? :-)
:-)
Wanneer komt het volledige programma van Maanrock nu ?

Dat was begin Mei aangekondigt.