'Welvormende' Mechelaars...

met categorie:  
Onze in marmer welgevormde 'Margriet' is ons, Mechelaars, héél genegen...
Zo genegen zelfs, dat toen ze haar vertrouwde sokkel op de Grote Markt diende te verlaten voor een nieuwe stek op de Schoenmarkt, ze aanleiding gaf tot algemene en heftige negatieve reacties van de Maneblussers.
(al moet toegegeven worden dat het protest snel verstomde, en de meesten zich terecht hebben verzoend met de huidige standplaats...).

De Mechelse beeldhouwer Joseph Tuerlinckx, toen net terug van een verblijf in Rome, kapte haar in steen.
En na de landvoogdes kwam de beroemde kruidendokter Rembert Dodoens aan de beurt. Die andere illustere Mechelaar staat nu in gedachten verzonken, en eveneens 'welgevormd' in de Kruidtuin...

Maar er was niet alleen Tuerlinckx.
Tijdens de periode 1780-1850 verdedigden een zevental beeldhouwers de Mechelse eer tot ver buiten de landgrenzen.


Zo was er ook Jean-Baptiste De Bay die het zelfs schopte tot conservator in het Parijse Louvre!

En daar was ook Louis Royer die hofsculpteur werd bij onze Noorderburen, en er belangrijke openbare monumenten realiseerde, zoals van de dit jaar gevierde Rembrandt, en ook van Willem van Oranje!

Mechelen brengt deze kunstenaars dit voorjaar graag voor het voetlicht met een schitterende tentoonstelling. Zowel kleine ontwerpen als grote marmeren realisaties brengen op deze expo hun uitzonderlijk talent naar voor.

Jaja, Onze stad verwent de cultuurliefhebber.
Zopas heb ik nog maar een bericht gepost over de overzichtstentoonstelling over Fiep Westendorp in het Cultuurcentrum - en nu is er dit!

Bloggende Mechelaars: neem jullie agenda ter hand en noteer:

'Welgevormd - Mechelse beeldhouwers in Europa (1780-1850)'
17 februari - 23 april 2006
di-zo van 10 u tot 17 u
Lamot en Museum Schepenhuis.
Toegang: 5 euro - groepstarief 3 euro (min.15p)
Museumklas, educatieve rondleidingen voor de lagere school.
Groepsrondleidingen voor volwassenen.
Tickets: ter plaatse en bij In&Uit Mechelen in de Hallestraat.
www.inenuitmechelen.be
Ik ga zeker kijken Jan, maar dat wist je misschien al.
Ik meen begrepen te hebben dat ook Royer, die in Parijs carrière maakte, aanwezig zou zijn.
Leuke anekdote. Ik stond ooit eens voor een beeld van Lodewijk de Heilige (Lodewijk XI) - tenminste dat denk ik me nog te herinneren- in een galerij in het kasteel Van Versailles. En wie was de beeldhouwer, jawel Royer. Ook een toeval!?
jans: Joseph Tuerlinckx kapte haar (Margriet)in steen...
Versteenen, mechels grafmaker, toen woonachtig aan de begraafplaats, kapte "haar" in steen, Tuerlinckx maakte het model, maar stak zelf geen (beeldhouwers)poot uit aan het beeld dat nu op de markt staat!
@pier:Denk nu a.u.b. niet dat ik verkeerde bedoelingen heb...

Maar als ik u goed begrijp (en er is geen enkele reden om aan uw woorden te twijfelen) zou dat willen zeggen dat er twee Margrieten zijn. Een grote,deze die we kennen van op de Markt,en (waarschijnlijk)een kleiner model...Waar is dat gebleven? Enig idee Pier?
Ik kom ook kijken. Als de in 1868 overleden Louis Royer aanwezig zal zijn...dat wil ik zien.;o))
Louis Royer verbleef in 1819-1820 in Parijs en werkte er in het atelier van De Bay. En jawel Joseph Tuerlinckx verbleef rond 1830 in Den Haag bij Royer.
't Model van "Margriet" wel door Tuerlinckx gemaakt stond in 't museum (Busleyden), heden staat het in de Lamot, aan de balie van de tentoonstelling. De echte (van op de markt) is dus niet gekapt door de Jef ... Ge hebt gelijk om niet alles zo maar klakkeloos aan te nemen van een anonieme "pier" op deze blog, dus kijk gerust maar eens na! :-)
Dat model staat wel verkeerd zenne! het gat onder haar arm staat links!
@pier:Bedankt voor de info. Weer een gat in mijn cultuur opgevuld.
@pier: ik denk wel dat je met feiten moet voor de dag komen alvorens te stellen dat het marmeren beeld op de Schoenmarkt van ons aller Margareta niet door Tuerlinnckx zou gemaakt zijn!
Het is echter niet verwonderlijk dat het model dat nu in Lamot staat afwijkt van het definitieve ontwerp. Daarvoor is het nu éénmaal een model en ik heb de indruk dat het model kleiner is dan het uiteindelijke resultaat. Op het model houdt zij het perkament van de damesvrede in de andere hand.
Ik wil er ook op wijzen dat er van een beeldhouwwerk ( en zeker in brons) verschillende uitvoeringen kunnen gemaakt worden. Zo staat de prachtige blote meisjes groep van Mariette Teughels (in de Cellekens) ook op het stationsplein van Sint-Niklaas.
Dus feiten graag, pier.
Dat de grafmaker het (stads)beeld gekapt heeft is een feit. Dat een stadsgids géén absolute kennis bezit is ook een (natuurlijk, begrijpelijk en normaal) feit. Dat iemand (naamloze) informatie checkt en dubbelcheckt is verstandig. Ik weet mijn weetje van wijlen de Heer Nys, toenmalig zaalwachter bij Busleyden, bezielde en geïnformeerde Mechelkenner. Mijn verwijzen (in een ander item) naar de wenselijkheid van een opleiding van deze soort mensen (zaalwachters, oppassers, bewakers enz ...) opdat zij bezoekers tevens enige zaken zouden kunnen verduidelijken (ik bedoel niet concurrentie voor de bestaande opgeleide stadsgidsen, maar eerder een "hulp"middel) was ook een verwijzen naar de deskundigheid en bereidwilligheid van voorgenoemde heer. Hijzelf (Dhr Nys dus) had deze info, volgens eigen zeggen van de toenmalige conservator. Vermits ik géén enkele verdenking koester(de) tegen deze mensen durf ik boutweg hun stelling verkondigen. Maar rudy, neem deze uitdaging eens aan: bewijs jij eens mijn ongelijk! Ik zou denken dat jij in een véél betere positie zit dan ik om mijn bewering te kelderen.
@ gust: op den duur gaat gij en uw cultuur nog gatloos worden!;-)
@Pier: Daar werken wij al 57 jaar aan Pier. Binnen afzienbare tijd komt het pensioen en wenkt het "zwarte" gat...
FIEP WESTENDORP!, en omdat er niks van op de blog te horen is zal ik het maar zeggen: vandaag is de officiele opening met persvoorstelling van start gegaan, vanaf morgen is hij geloof ik open, de tentoonstelling van de illustratrice(wa is da manne, corrigeert da maar eens!) van de boekjes van Annie M.G smidt. jawel , Otje, Pluk van de petteflet,jip en janneke enz enz.... allen daarheen.
@fiep- In het Cultuurcentrum natuurlijk!
@kris: als je de blog goed zou volgen, zou je weten dat er hier een topic over geopend is.
@kris:Ga eens wat verder kijken naar de bijdrage over Westendorp dd 11/2.
Ook van jans en toch goed...;-)
Ik heb deze namiddag de tentoonstelling in de Lamot bezocht: écht de moeite!
De expo is eerder klein en overzichtelijk - de opstelling en belichting is 'intiem' en mooi te noemen.
Proficiat voor diegenen die zorgden voor deze knappe realisatie!
(het andere deel van de tentoonstelling in het Schepenhuis wil ik één van de dagen bezoeken).
Ik nam ook verscheidene foto's - die ik graag, één voor één publiceer op Flickr.
Voor elke cultuurminnaar: aankruisen in je agenda!
Ik was vandaag in het Schepenhuis Jan. Dat is de 'kleine' tentoonstelling. Een Tuerlinckx ontwerp van Dodoens is de blikvanger. En enkele mooie schetsen van andere ontwerpen ook ...

Ik hoop dat de LAMOT tentoonstelling meer om het lijf heeft ...
@pier wat betreft het maken van ons aller Margriet.
Ik ben even mijn licht gaan opsteken bij verschillende instanties en ik heb nogal betrouwbare info o.a. van de bron waar Jos Nys zaliger zijn zelf zijn mosterd haalde!
Ik denk dat je gelijk kunt hebben wat betreft het kappen van het beeld van onze grote dame, maar niet wat betreft het ontwerp. Tuerlinckx heeft twee ontwerpen gemaakt ( in het klein en later groter in gips, daarover hebben we het gehad.) Deze beeldhouwers maakten ontwerpen maar lieten het kappen uit steen over aan anderen, meestal een steenkapper-grafmaker, of ze lieten het door een bronsgieter gieten. Dit was (en is) een gebruikelijke procedure. Beeldhouwers zijn meestal boetseerders in klei
( ook Rik Wouters en Ernest Wijnants bijvoorbeeld) Op verschillende bronzen beelden van bijvoorbeeld Ernest Wijnants kan je dat zien, daarop staat duidelijk de naam van de gieterij ( compagnie des bronzes o.a.). Het auteurschap blijft echter exclusief de artiest-ontwerper zelf. Dus kan men stellen dat Margriet gemaakt (ontworpen) werd door Tuerlinckx, maar gekapt door een grafmaker, vermoedelijk dus door die Versteenen, zoals je zegt. Maar dit werd dus klaarblijkelijk zo afgesproken en geaccepteerd.
Het is een retorische vraag wat primeert: het feit van het creëren of het feit van het materieel uitvoeren? Ik vermoed dat bv. Werner von Braun nooit een raket heeft gebouwd, maar hij heeft ze wel ontworpen.
Tuerlinckx maakte het model, maar stak zelf geen (beeldhouwers)poot uit aan het beeld dat nu op de markt staat!door pier op 18/02 14:42:21

Ik heb nooit beweert dat hij (Tuerlinckx) het model niet gemaakt heeft! (Overgelezen rudi?) Wat uw retorische vraag betreft: ook voor mij moet een "kunstenaar" niet zelf uitvoerder zijn van zijn "idee", maar het geeft wel een enorme meerwaarde voor de bewonderaar - liefhebber, indien hij het materiaal (waaruit het werk bestaat) zij het verf, steen, hout of wat dan ook, met eigen handen kneedde, aanmaakte, bereidde en / of beroerde ... je voelt (ik tenminste) er bijna "persoonlijkheid" door.
@Rudi en Pier:De uitleg van Rudi klopt helemaal.Althans wat het'maken' van beelden betreft. Over de grafmaker kan ik mij niet uitspreken,daarvoor beschik ik niet over de nodige kennis. Maar de wijze van werken klopt. Een paar jaar geleden was ik korte tijd in Toscane(nee,niet op vakantie maar om er te werken)en bezocht er ook de wereldberoemde marmergroeven in Carrara. Bij wijze van spreken 'in' de groeve stond/staat er een groot steenkappers-atelier. Van over heel de wereld komen kunstenaars met hun ontwerp(dikwijls kleine geboetseerde 'dingen' maar dikwijls ook gewoon enkele tekeningen)daar naartoe om hun kunstwerk te laten uitvoeren door de steenkappers. Hoewel,kappen,in het atelier was er veel kabaal veroorzaakt door de met perslucht aangedreven beitels.
Het "kappen" met perslucht is het brute werk, de fijne afwerking gebeurd nog altijd met hand en beitel (schuurpapier) Vandaag is er een restauratiemethode om stenen (lees marmeren) kunstwerken met een soort van marmerenstof in te pappen, de nodige hardheid af te wachten om vervolgens terug de oorspronkelijke vormen uit te schuren. Dit wil zeggen dat het kunstwerk op zich (de buitenlaag tenminste) gloednieuw is ...Hetgeen naar mijn gevoel, géén afbreuk doet van de "kunst"waarde.
"was ik korte tijd in Toscane om er te werken" door JaTo

Verhofstadt incognito?
@pier:"Klopt" Pier.Het fijnere kapwerk gebeurde met de hand. Net zoals het polijsten trouwens.Maar dat neemt niet weg dat die perslucht-beitels heel veel lawaai maakten. Er waren in dat atelier overigens een tiental (ik heb ze niet geteld)steenkappers aan het werk.In mijn ogen waren dat ook kunstenaars.
Wat dat werken betreft...dat was zeker niet incognito. Ik reageer onder mijn echte naam.
Ik ga hier niet akkoord wanneer jij stelt dat de steenkappers ook kunstenaars zijn; Zij zijn "slechts" (niet verkeerd interpreteren a.u.b.) stielmannen, goed opgeleid uiteraard, met de feeling voor kunst en wiskundig begaafd (lees geschoold) om met passers en allerlei meettoestellen het model op te meten en te voorschijn te halen uit het ruwe, onbewerkt blok (Nee, niet Vlaams Blok!)
Ik heb alle respect voor die mensen's arbeid, maar hij/zij, die het model in klei, gips of wat dan ook schept, is de echte kunstenaar. Kunt gij dat goedkeuren?
Oei oei JaTo, dat van die Verhofstadt en zo, dat was maar om te lachen hoor
@pier:Ik ben geen kunstkenner. En voor een groot deel ga ik met u akkoord. Alleen is het voor mij,de leek, moeilijk een onderscheid te maken tussen kunstenaar(of is het ontwerper)en de uiteindelijke uitvoerder."In mijn ogen waren dat ook kunstenaars" schreef ik. En daar blijf ik bij. Vooral als je ziet dat er kunstenaars alleen maar met enkele schetsen naar het atlier kwamen. Misschien zit mijn redenering fout,maar ik het vergelijk het met de componist en de uitvoerende musici. Zijn beiden geen kunstenaars-artiesten?
Kunt ook gij geen "stierenkop" (fietsstuur met fietszadel eronder) maken? Maar 't was wel Piccasso die eerst op 't gedacht kwam nietwaar? Dat maakt de ene tot uitvoerder en de andere tot kunstenaar! Ook ik ben géén kunstkenner zoals u waarschijnlijk (en verkeerdelijk) vermoed; ik geniet van kunst en dat is ruim voldoende: niemand, van de zogezegde kunstkenners, laat ik toe mij zijn/haar mening op te dringen. Trouwens een ECHTE kunstkenner zal dat NOOIT doen, wel meningen verkondigen, discuteren, ervaringen, emoties uitwisselen en / of delen ...
Kunst mag en moet individueel gesmaakt worden!
Wat musici betreft zou ik, net zoals u, ook de uitvoerders als kunstenaars bestempelen, het onderscheid is volgens mij dat de laatste méér geïnspireerd is, of hij in de kunst, namelijk het muziek spelen zelf, even bedreven is als zijn na-aper, is nog maar de vraag.
@pier:Ik sta in mijn omgeving niet onmiddellijk bekend als een handige jongen. Een "stierenkop" kan ik dus niet maken. Ik veronderstel dat je daar een laspost bij nodig hebt en geen lasTpost. Ik heb ooit een poging gedaan om het "urinoir" van Marcel Duchamp (R.Mutt)te evenaren,maar ook hier heb ik mij moeten beperken tot het gebruik...Kunst? Een discussie die nooit stopt...
Bij de "stierenkop" komt géén laswerk te pas hoor: gewoon een fietsstuur (lijkt wel op hoorns) ophangen, en daaronder een fietszadel (lijkt wel een kop). Zoals ge nu zelf ervaart JaTo, uw fantasie kan (kon) niet op tegen het "genie" van piccasso! ;-)
Wat dat pisijn betreft; stront in de kunst is géén kunst: het is gewoon wat het woordje zegt: stront!
@pier: eindelijk iemand die zegt waar kunst op aan komt. Kunst is inderdaad reeds geslaagd als er reactie komt van het publiek. Kunstcritici zijn mensen die dikwijls teveel naar vakjes hunkeren, terwijl iedereen het recht heeft een mening te hebben over het werk.
Ik heb hier een reactie ontvangen van Marcel Kocken over wie dat beeld van Margareta zou gekapt hebben voor ontwerper Tuerlinckx - ik geef maar door wat ik lees, zonder verdere commentaar
Je vroeg me vorige week naar onze "Magriet". Wie het beeld ontwierp en boetseerde is bekend : Tuerlinckx.
Wie het kapte in witte marmer is opgezocht door Bart Stroobants en gepubliceerd ! Het was het atelier Rousseau uit Antwerpen, in zijn tijd zeer vermaard voor zulke werken. Nog een wetenswaardigheid : het beeld is onlangs gewogen bij de verhuis en woog vijf ton. Het werd echter gekapt uit een blok marmer van twaalf ton !

ik vraag dit even voor een opdracht van school.

Die Mariette Teughels heeft ook een beeldengroep op de Grote Markt staan. Hoe heet die?

Letterlijke vraag: "Op je rechterkant kom je iets verder voorbij het atelier van Mariette Teughels, beldhouwster en geen onbekende voor de inwoners van Sint-Niklaas. Zij is nl ook de maker van een beeldengroep die op de Grote Markt te vinden is nl ...................................

ik zou het erg op prijs stellen moest iemand vanavond nog antwoorden ;D

 

Vroeger maakten wij onze schooltaken zelf:-)

Neem de telefoon en bel:

http://www.marietteteugels.be/