Mechelen Noord half februari al naar stembus

met categorie:  
Stadsbestuur houdt referendum over mobiliteit
MECHELEN - De wijk Mechelen Noord krijgt een referendum op zondag 19 februari. De bewoners klagen al lang van verkeersoverlast en het gebrek aan parkeerplaatsen. Tijdens het referendum kunnen bewoners punten geven aan drie verschillende scenario's die de mobiliteit in hun wijk moeten verbeteren.

De zowat 5.000 bewoners uit de wijk Mechelen Noord krijgen binnenkort een uitnodiging in de bus voor het referendum op zondag 19 februari. Daags voordien is er nog een grote informatievergadering gepland waarbij de inhoud van de drie mogelijke scenario's wordt toegelicht. Op zondag geven de stemmers dan 1, 2 of 3 punten aan een scenario naar keuze.
Het meest ,,drastische" voorstel van de drie houdt onder meer ,,het doorknippen" in van de Oscar Van Kesbeeckstraat. In de andere twee scenario's is sprake van de aanleg van éénrichtingsstraten, lussen en wegversmallingen.

,,Welk voorstel de voorkeur wegdraagt van het stadsbestuur? Daar ga ik me niet over uitspreken", zegt VLD-burgemeester Bart Somers. ,,We willen luisteren naar de mensen en hun mening niet beïnvloeden. Voor ons zijn ze alle drie aanvaardbaar zowel op wettelijk vlak als op gebied van veiligheid."
gestemd worden tussen 9 en 12 uur. Volgens VLD-schepen van Mobiliteit Ludwig Neefs zal het referendum plaats vinden in een school of wijkhuis. ,,Vele bewoners willen zo'n dossier graag volgen maar slagen er niet in om vergaderingen bij te wonen. Eerdere bevragingen werden op te kleine schaal gehouden. Met dit referendum willen we elke bewoner van Mechelen Noord de kans geven zijn zeg te doen."

Geen verkiezingsstunt

Somers vreest niet dat de Mechelaars het referendum zullen zien als een verkiezingsstunt. ,,Dan kan men alles wat we dit jaar doen zo beoordelen hé? Het is trouwens niet ons eerste referendum. Eerder hielden we al zo'n bevraging, onder meer in Mechelen-Zuid. Ik denk dat weinig steden zo regelmatig referenda houden."

Dit nieuws staat vandaag in het Nieuwsblad en ook in Gazet van Antwerpen.
Wat vinden jullie hiervan, is een referendum een goed idee... en naar welke beslissing
gaat uw voorkeur uit ?

Zijn de drie voorstellen ergens na te lezen?
@Florisla: Het staat bovenaan in de tekst maar misschien is het niet zo duidelijk, hé.

De drie scenario's om het sluipverkeer tegen te gaan zijn:
1. wegversmalling door middel van paaltjes onder de spoorwegbruggen van Caputsteenstraat en Kleine Nieuwendijkstraat
2.eenrichtingsverkeer in bepaalde straten
3. invoeren van harde verkeersremmende maatregelen.

Deze mobiliteitsstudie werd uitgevoerd door studiebureau Tritel in nauw overleg met een bewonersraad.
Met de parkeerdiscussie in het achterhoofd: in mijn buurt ( Oude Liersebaan - Liersestwg ) is er inderdaad bij momenten een parkeerprobleem, tijdens de dag is dit afkomstig van de mensen die de parkeermeters van de M. Sabbestraat willen ontwijken en de Oude Liersebaan opzoeken ( reeds aangehaald in andere post door echte mecheleir ), 's avonds komt het van de KVM-jeugdploegen, de ouders, trainers, etc.. parkeren heel de driehoek Liersestwg-Oude-Liersebn gewoon vol.
Daarom 2 vragen:
1 Brengen die parkeermetertjes in de M.Sabbestraat écht zovéél op?
2 Draagt KVM jeugd met zijn parking voor ocharme een 20-tal wagens écht wel voldoende zijn verantwoordelijkheid?
Sint je kan je natuurlijk de vraag stellen of al die ouders echt apart hun kind moeten afzetten voor hun training. Kunnen ze niet aan carpooling doen of hun kinderen met de fiets begeleiden?? Zo leren ze hun kinderen ineens defensief fietsen.
@garda:U spreekt van wegversmalling,maar on GVA staat:''doorgaand verkeer onder de spoorwegbruggen Kleine Nieuwendijkstr en Caputsteenstr ONMOGELIJK te maken"dat is dus volgens mij AFSLUITEN. of niet?
@nen echte Mecheleir: Het gaat hier inderdaad over het doorgaand verkeer dat ze moeilijk willen maken, waarschijnlijk zullen die paaltjes zodanig geplaatst worden dat de buurtbewoners nog wel voorzichtig tussen de paaltjes door zullen kunnen rijden...tenminste dat hoop ik toch, want anders heb ik, als buurtbewoonster wel een heel groot probleem.!
Maar er is nog niets beslist, daarom komt er ook dat referendum, hé.
De meesten van mijn generatie en ouder zullen als antwoord op de vraag of ze ons even met de wagen voor de sportvereniging willen afzetten een schone saluatie gekregen hebben, de tijden zijn veranderd, sportverenigingen ook, en jeugdvoetbalploegen met een zekere reputatie ( KVM-jeugd valt daaronder? ) sturen scouts uit naar heinde en verre om spelertjes binnen te halen teneinde hun rangen te versterken. Die wonen dan meestal wel ver buiten fietsbereik van de terreinen, de vaders zien in hun spruit al snel de nieuwe Beckham en zijn -een dikke pree voor hun zonen en een Spice Girl als schoondochter in 't verschiet- graag bereid taxichauffeur te spelen ( als je soms ziet met wat voor sportzakken die sleuren, je houdt het niet voor mogelijk ). Nu, KV weet dat, zo dom zijn ze nu ook weeral niet, en dan vind ik het niet meer dan juist dat ze accomodatie voorzien voor al dat autogeweld waar de aangrenzende woonbuurt in verzuipt. En dat geldt voor alle autoaantrekpolen in woongebieden, je gaat toch ook geen supermarkt naast een woonwijk zetten zonder parking? Een beetje gezond verstand...

Wat straten afsluiten en enkelrichting maken betreft: dat men er dan wel rekening mee houdt dat dat het verkeersprobleem niet oplost maar verlegt, sluit straat A af en straat B krijgt plotseling dubbel zoveel verkeer te slikken, veel mensen rijden door de Caputsteenstraat om het kruispunt Nekkerspoel te omzeilen, althans, dat is mijn bruin vermoeden, en Nekkerspoel is al zwaar belast, stuur er nog wat meer verkeer door en je krijgt daar echt een ramp. Hetzelfde met Oude-Liersebaan - Liersestwg. Veel geluk gewenst aan degene die in die situaties met een oplossing mag voor de dag komen, hij/zij liever dan ik.
Natuurlijk wil iedereen met zijn wagen zo snel mogelijk overal geraken, ongehinderd door rode lichten, verkeersdrempels, etc.. en tegelijk in een straat/buurt wonen waar liefst geen enkel verkeer passeert.

Het ernstige en tegelijk onnozele aan heel het verhaal is dat het autoverkeer zoals we het nu kennen op z'n laatste wielen loopt, de oliebronnen drogen op, het mobiliteitspatroon zal veranderen, binnen 30 jaar zal het gros van de personenauto's op electriciteit/waterstof/andere in ontwikkeling zijnde krachtbronnen lopen, kleiner zijn, en vooral, minder in aantal zijn, ten voordele van openbaar vervoer, compacte half-auto's genre BMW C2, tweewielers al dan niet door krachtbron aangedreven.
Heb ik een glazen bol? Nope, 't is gewoon een logische evolutie.

Hopelijk gaat men vandaag de dag geen al te grote, ingrijpende en dure werken en ingrepen meer doorvoeren waar de volgende generatie niks mee is.
Maar ja, dat lange-termijndenken he?
@garda: dus als ik van de Liersesteenweg kom en naar huis wil en niet via de Kerkhoflei en de Kleine Nieuwendijk of langs de Caputsteenstraat mag rijden, dan moet ik dus de ring over, tot aan Nekkerspoelstraat om dan de Grote Nieuwendijkstraat in te kunnen of wat? Of moet ik langs de expressweg langs de veilingen om. Dat is toch wel een klein beetje erover, nee? Ik neem aan dat men wil vermijden dat er sluipverkeer is, maar daarvoor gaan ze toch niet alle buurtbewoners van Telenet zo pesten?
@Joerie: Inderdaad, dat lijkt mij ook helemaal onmogelijk, ik zit in hetzelfde schuitje want ik woon juist tussen de Kleine Niewendijk en de Caputsteenstraat. Mijn boodschappen doe ik bijna allemaal in de buurt van de Lierse steenweg...bakkerij Buelens, Colruyt, KBC enz. Daarom vind ik het referendum toch wel heel belangrijk.
Volgens de Gazet Van Antwerpen zou de voorkeur van de buurtbewoners eerder uitgaan naar de verkeersremmende maatregelingen.
Wij kijken uit naar dit referendum!
Als bewoners van de Caputsteenstraat juichen we beperkende maatregelen meer dan toe. Neen, het kan niet de bedoeling zijn om zelf niet meer aan ons eigen huis te geraken maar het kan zeker geen kwaad menig racende brokkenpiloot getemperd te zien (die lekker verderscheurt door de Paardenkerkhofstraat ongetwijfeld) en de slierten chauffeurs die 's morgens GEEN kinderen afzetten bij de school én het zelfs niet kunnen opbrengen om de schoolgaande jeugd rustig te laten oversteken en te wachten tot de begeleider terug veilig op de stoep beland alvorens er vandoor te scheuren. Dat leert een kleine observatie...
Ik ben vóór een harde aanpak maar tegen een onzinnige. Maw: de repercussies moeten zich laten voelen voor de schalkse sluiper en niet (minder) voor de bewoner. Het zal geen koud kunstje worden om die beide te verzoenen maar er m.i. moet wel naar gestreefd worden.
Beste bloggers
2 van de drie scenario's werden in het lang en het breed onderzocht en uitgediscussieerd door een groep van wijkbewoners. Het derde scenario is vandaag nog voor iedereen deels een onbekende (invoering van eenrichting her en der).
Het eerste scenario, harde met stops, bestaat er inderdaad in de doorgang via het binnengebied tussen de wijk Nekkerspoel en Noord onmogelijk te maken, ook voor de eigen buurtbewoners. Het tweede scenario moet er voor zorgen dat circuleren in de wijk nog wel mogelijk blijft, maar dat er niet anders dan traag kan gereden worden en dat de doorgang bemoeilijkt wordt zodat mensen die er niet moeten zijn snel de goesting zullen verliezen om toch door de wijk te rijden want, ... weg tijdswinst.
indien iemand concrete informatie wil over de 2 gekende en op vandaag uitgewerkte scenario's dan kan dit steeds via de respectieve wijkraden of via de stuurgroep van wijkbewoners. Er vonden trouwens reeds buurtinfovergaderingen plaats. Alle plannen en details zijn inkijkbaar voor iedereen.
Als inwoner van de wijk Nekkerspoel en dagelijks geconfronteerd met het (Telenet) sluipverkeer in de Capusteenstraat , opteer ik , op eerste gezicht, voor de harde verkeersremmende maatregelen....evenwel zit ik met een vraagje: zal dit het sluipverkeer niet omleiden naar de omliggende straten van caputsteenstraat ?
in ieder geval apprecieer ik dat de bewoners inspraak hebben...(met dank aan Kristl Strubbe)
@ amalia inderdaad...ik zet iedere ochtend te voet mijn kinderen af aan pieterschooltje...en ik heb soms echt medelijden met de stadswachter die de kindjes helpt veilig over te steken..ongelooflijk hoe agressief sommige automobilisten zijn s'ochtends aan kruispunt van Pieterschooltje en bakker opsinjoorke....omdat ze ocharme 10 seconden moeten stoppen van de stadswachter voor kinderen die kruispunt oversteken...
omwille van de veiligheid ben ik voor harde verkeersmaatregelen voor het sluipverkeer in onze wijk
natan waarom bedank je Kristl Strubbe? Wat heeft zij hier mee te maken, buiten dat ze enkel woordvoerster is van de burgemeester???
dat van Kristl begrijp ik ook niet. Trouwens de bewoners zijn reeds enkele malen uitgenodigd op infovergaderingen. En het zijn bewoners die de kar getrokken hebben ver weg van de politiek. Natan, het is misschien goed dat je ook eens duidelijk maakt wat jij verstaat onder harde maatregelen.
De doorgang bemoeilijken lijkt mij inderdaad ook de meest interessante voor de buurtbewoners. Wegen smaller maken en asverspringen aanbrengen kunnen zeker een oplossing bieden. De vrijgekomen plaats kan dan gebruikt worden voor boomvakken (groen in de buurt is zeker ook nodig!!) en wie weet zelfs voor extra parkeerplaatsen. Twee vliegen in één klap!
de politiekers moeten maar eens hun tanden laten zien, en er iemand aanzetten die er iets van kent om dat deftig op te lossen langs de hoofdwegen, dan zijn de wijken wat verlicht wat sluipverkeer betreft. En geen halfzachte maatregelen. Enkel richtingen en uitgezonderd plaatselijk verkeer hier en daar, en een agent of 2 die schrijven voor wie er in overtreding is. Het zal rap gedaan zijn. referendums zijn hier ook al niet op zen plaats. 5000 man? en niemand die het voor zen deur wil zien voorbijkomen allemaal, komaan hé seg, wat gaat dat opleveren? Een hoop ge-palaver volgens mij. Neen, hard spelen, stadsbestuur samenzitten met verkeerspolitie, en oplossen en uitvoeren. Basta.
@ Filip & Freddy paar maanden geleden kregen alle nekkerspoelbewoners een pamflet in de bus waar Kristl Strubbe begrip heeft voor de verkeersproblematiek in onze wijk en zal helpen een oplossing te zoeken...en inderdaad stadsbestuur is in gang geschoten....
Ben ik te naïf ?
Ik vrees dat het wat simplistisch gesteld is natan. Kristl Strubbe zit bij de bron en weet als een van de eerste wat er reilt en zeilt op het stadhuis. Ik noem dat gemakkelijk scoren op de kap van een ander.
Als ik op het stadhuis zou werken en ik kom te weten dat het stadsbestuur met zoiets bezig is, ga ik geen pamflet verspreiden met de mededeling dat ik ga helpen om een oplossing te zoeken. Maar soit, ik ben dan weer iemand die niet gaat lopen met de pluimen van een ander en dat is iets dat blijkbaar een vereiste is als je bij de VLD zit.
Natan, ik vrees dat je reactie inderdaad wat naief is. Ik zal je met plezier de historiek van dit dossier bezorgen mocht je interesse hebben.
Om een idee te geven, hier wordt al sinds de komst van Telenet in de wijk over gediscussieerd. En op het moment dat er eindelijk ernstig onderhandeld werd tussen buurtbewoners en de stad naar aanleiding van de uitbreidingsplannen van Telenet en dat reeds een aantal voorstellen concreet onderzocht werden, viel plots dat foldertje in onze brievenbussen.
@filip-ik denk nochtans dat jij het ook een beetje te simpel ziet hoor. Kristl strubbe dient als voelspriet, buffer,en verkenner. niet meer of minder, of dacht je mischien dat ze een vinger in het beleid had? De hoogste in bevel op het stadhuis is een welbespraakte handige haai, die weet wat ie doet, en niet in zijn kaarten laat zien. Wees maar gerust dat omtrent mechelen noord , de zaken al ongeveer in orde zullen zijn, alleen het volk moet nog een beetje gesust worden.
Ik weet wel dat buurtbewoners al jaren het sluipverkeer aanklagen op alle niveau's maar veranderen kan pas natuurlijk met de hulp van beleidsmakers...en in mijn naïviteit dacht ik dat Kristl Strubbe de druppel was die de beleidsmakers aanzetten iets te doen...gelukkig bestaat "Mechelen blogt" en weet ik nu beter....
Kris, ter voorbereiding van de plannen die nu voorliggen, werden drie vergadermomenten ingelast op het stadhuis. Ik was als enige schepen op alle drie vergaderingen aanwezig - tussen haakjes: Kristelje nooit gezien - en ik heb daar goed en aandachtig geluisterd naar de bewoners die over de verkeersstromen grondig hadden nagedacht. Uiteindelijk werden door het buurtcomité en het studiebureau een paar scenario's naar voren geschoven. Als schepencollege hadden we best een keuze kunnen maken maar omdat de scenario's toch wat uit elkaar liggen (harde of zachte stops!!!) en omdat iedereen die er woont zo zijn eigen idee heeft over één en ander, vonden wij het zeker niet onwijs om deze belangrijke zaak aan de mensen die er wonen, voor te leggen. Dit kan het college helpen de juiste beslissing te nemen.
Kris als je mijn reactie goed leest, zal je zien dat ik niet zeg dat zij iets in de pap te brokken heeft. Ik zei enkel dat zij als woordvoerster van .. de informatie veel sneller krijgt en ze daar handig op in gespeeld heeft door een foldertje te gaan bussen in die buurt met de woorden van dat zij het is zal gaan oplossen.
Iets anders:

ik heb gehoord dat men begin februari gaat starten met de aanleg van een rotonde op het kruispunt aan de brug over de E19 in de industriezone Mechelen Noord, en dat al het verkeer enkel en alleen langs de Schaliënhoeve de industriezone zal kunnen verlaten.

't Is nu soms al heel lang aanschuiven om de Antwerpsesteenweg op te kunnen rijden... ge moet niet vragen wat dat gaat worden! Maar toch: iemand meer nieuws over timing, maatregelen om verkeerschaos tegen te gaan...?
Amai, in plaats van 90 minuten rijden zal ik 105 minuten moeten doen om op kantoor te komen.
Ze kunnen ineens op het kruispunt met de antwerpse steenweg ook een rond punt maken, dat zal misschien de knooppunten in piekmomenten oplossen. De recentste wijzigingen daar hebben wel iets afgedaan voor de mensen die van richting station komen en op dat punt willen aflaan richting lier maar voor de rest is't er toch regelmatig aanschuiven of wachten voor niks
Ik heb al de reacties gelezen, maar weet nog altijd niet wat die drie scenario's nu precies inhouden. Kan iemand mij zeggen waar ik moet zijn voor objectieve informatie?
de mit: je kan voor informatie in princiepe terecht in de wijkhuizen van Mechelen Noord en Nekkerspoel.
Nu ik wil ook wel info geven indien daar interesse voor is.
Het is in elk geval zo dat de drie scenario's teruggebracht zijn tot twee. Eén scenario waarbij in de Caputsteenstraat en de Kleine Nieuwedijk het doorgaand verkeer onmogelijk wordt gemaakt door de plaatsing van paaltjes onder de spoorwegbruggen. Ter hoogte van de Rumoldusstraat wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd.
Dit scenario heeft vooral gevolgen voor heel het gebied tussen de Caputsteenstr en de Dijle en de Grote Nieuwedijk.
In het andere scenario blijft doorgaand verkeer mogelijk maar is het wel de bedoeling dit te bemoeilijken door zowel verkeersremmende als verkeersvertragende ingrepen.
ook nog melden dat het niet langer gaat om een referendum maar om een enquete bij de buurtbewoners woonachtig in het gebied tussen de O. Van Kesbeeckstraat en de Boerenkrijgstraat. Alle bewoners van 18 en ouder worden uitgenodigd hun stem uit te brengen. In totaal gaat het om zo'n 15.000 Mechelaars die kunnen deelnemen.
Gezien 19 februari, het moment van de bevraging, met rasse schreden nadert zou het misschien nuttig zijn dit onderwerp nieuw leven in te blazen door de 2 scenario's op de blog te plaatsen. Vandaag doen immers heel wat cowboyverhalen de ronde.
@:Freddy: Ik wacht met ongeduld op de uitnodiging tot de grote informatie vergadering om eindelijk meer te vernemen over die fameuze drastische maatregelen ! Het kan toch niet zijn dat ze de Caputsteenstraat afsluiten voor alle verkeer, en wat met de bewoners van de zijstraten zoals de Kluisstraat, Oude Sint Gommarusstraat, enz...Wat mij betreft blijft er dan maar één scenario mogelijk en dat zijn verkeersremmende ingrepen !
Zowel de Lokale Polite als de Dienst wegen hebben advies gegeven.
Het diensthoofd Dienst Wegen vreest dat er heel veel problemen zullen ontstaan indien er harde stops zouden gerealiseerd worden.
De hoofinspecteur van de Lokale Politie heeft een ongunstig advies gegeven. Ik beperk mij tot 2 punten uit het advies: het verkeer moet andere (uit)wegen zoeken o.m. langs het smalle stuk van de Grote Nieuwedijkstraat tussen Paardenkerkhofstraat en Nekkerspoelstraat, waar het al zo meilijk is en waar in de spits reeds een verzadigingspunt bereikt is. De doorstroming van De Lijn kan hiermee ook gehinderd worden.
vervolg uit het ongunstig advies; Harde stops zorgen voor een verdere fysieke en psychologische scheiding tussen de wijken Mechelen Noord en Nekkerspoel en verbreken enkele relaties tussen de gebieden. In geval van gecombineerde ritten binnen één verplaatsingsschema, wordt de omrijfactor met tijdverlies te groot." einde citaat.
volgens de wet mogen géén referendums gehouden worden in de periode voor de verkiezingen...vandaar dat het nu waarschijnlijk enquetes zijn...
Referendum of enquête, 't blijft al gelijk. Als inwoner van de wijk zou je toch verwachten dat je van de verschillende opties op de hoogte gebracht wordt. Ikzelf ben eerder toevallig te weten gekomen dat er iets op til was en ik ben niet de enige. Ik was zaterdag op een feestje met een tiental buren en niemand was op de hoogte. Hoe kan je nu op die manier een mening vormen? Ik zal in elk geval proberen om via het wijkhuis meer te weten te komen.
twee keuzes waarbij die ene van afsluiten geen keuze is gewoonweg omdat je dat niet doet botweg de mensen hun straat afsluiten, het stadsbestuur moet toch wel met iets betere oplosssingen kunnen afkomen? Al de verloren tijd van het rondrijden omdat ik gewoonweg naar de Carefour wil en dan het onnodig rijden op plaatsen waar ik anders niet zou komen, ik durf niet uittellen wat mij dit aan benzine op jaarbasis gaat kosten. Wat betreft Bart en Co die gaan er zeker en vast een grote berg stemmen mee verliezen zegt dat ik het gezegd hem. En nog beter de mandatarissen verzwijgen volgens mij wel iets.
Uiteindelijk zijn het gisteren dus de verkeersremmende maatregelen geworden. Als bewoner van de wijk vind ik dat jammer want het is een dure maatregel die de hoeveelheid verkeer niet zal beperken en die voor meer vervuiling zal zorgen. Spijtig genoeg kunnen de meeste mensen niet op een gezondere manier gebruik maken van hun auto. Tekenend hiervoor was het aan- en afrijden van auto's op de plaats van de bevraging terwijl iedereen op max 10 minuten fietsen van de school woont! Op die manier wordt het ontoegankelijk maken van enkele tunnels voor auto's een onoverbrugbare barriere die 'een verdere fysieke en psychologische scheiding tussen de wijken Mechelen Noord en Nekkerspoel' teweeg brengt. Mensen toch, stap eens op je fiets of ga te voet naar de bakker/krantenwinkel. Voor andere verplaatsingen zijn er twee goed bediende stations op fietsafstand.
De enige gezonde reactie die ik op deze blogpagina gelezen heb is die laatste hier van Jan, ge hebt groot gelijk, het was zò gisteren tijdens die bevraging en ja de mensen kunnen nergens meer geraken zonder de auto en met gezond verstand, want als ze dat zouden gehad hebben, hadden ze niet voor die zwakke maatregel gekozen. En wat hier stond van de bewoners hebben zelf gekozen, dat klopt ook niet want zoveel mensen wonen nu niet echt in de voorgenoemde straten zelf, wat wel zal kloppen is, dat mensen die op de sluipas zelf wonen, voor de stops zullen gekozen hebben, want dan kom je aan 257 personen ongeveer.
@Freddy, @Leo, @Natan,

toch makkelijk om de mensen iets wijs te maken, niet?

@alle bloggers,
de stad heeft naar aanleiding van de uitbreiding van Telenet lange overlegvergaderingen gehouden met de buurtbewoners, Telenet, en de stadsdiensten. Ik was bij die vergaderingen aanwezig, meer nog, 1 van die vergaderingen heb ik in naam van de stad voorgezeten omdat geen van de uitgenodigde schepenen was opgedaagd, terwijl een 20tal anderen wel hun vrije avond hadden opgeofferd in het belang van een bewoonbare buurt.
daaruit is duidelijk gebleken dat er nood was aan een totaalaanpak van het sluipverkeer in de buurt. en op basis daarvan ben ik naar de buurtbewoners gestapt, met mijn concrete eis om de sluipas helemaal aan te pakken, de buurt te bevragen en genoeg geld hiervoor uit te trekken.

en dat is ook gebeurd.

belangrijkste is dat de stad aktie ondernomen heeft, en dat dit de buurt ten goede komt. samenspraak met buurtcomités kan dus vruchten afwerpen!

vriendelijke groeten,
tot uw dienst,
kristl strubbe