* Auto in vlammen opgegaan in Mechelen
* Overvallers slaan jongen neer
* Bejaarde overvallen
* Frietketel vat vuur
* Anissa Temsamani (SP.A) wil laaggeschoolden krotten laten opknappen
* Auto in vlammen opgegaan in Mechelen
Net als in vele andere steden in Vlaanderen werd er gisterenavond omstreeks 22 uur ook in Mechelen een voertuig in brand gestoken.
De wagen, waarvan eerste de ruiten werden ingeslagen om vervolgens in brand te worden gestoken, stond geparkeerd in het smalle verbindingsstraatje tussen Geerdegem-Schonenberg en Vennekant. Het voertuig werd volledig vernield. De lokale recherche van Mechelen gaat er van uit dat dit voorval het werk was van flauwe grappenmakers die hiermee met de internationale tendens willen meedoen. (Radio Reflex)
* Overvallers slaan jongen neer
Een 18-jarige Zemstenaar werd op de Brusselsesteenweg door een groepje mannen tegengehouden, die hem om geld vroegen. Toen de jongeman daar weigerde op in te gaan kreeg hij van zijn aanranders een slag in de maagstreek. Hij werd vastgehouden door twee mannen, terwijl een andere kompaan het geld, zo'n 20 euro, uit zijn zakken haalde.(Radio Reflex)
* Bejaarde overvallen
Een 85-jarige vrouw uit Mechelen is in de Spiegelstraat door vier mannen hardhandig aangepakt. Dat gebeurde in de inkomhal van een flatgebouw. De daders stoven er met een afgerukte handtas vandoor waarin geld stak.(Radio Reflex)
* Frietketel vat vuur
In de Zakstraat in Mechelen is er brand ontstaan door een kortsluiting in een elektrische frietketel.
De brandweer van Mechelen kwam snel ter plaatse, maar het vuur kon ondertussen door een bewoner zelf gedoofd worden. Een van de bewoners werd door de rook bevangen en diende naar het ziekenhuis gevoerd voor te worden voor verzorging.(Radio Reflex)
,,De stad moet zelf verantwoordelijkheid nemen"
Anissa Temsamani (SP.A) wil laaggeschoolden krotten laten opknappen
MECHELEN - Vlaams parlementslid Anissa Temsamani wil de werkloosheid bij laaggeschoolde allochtonen terugdringen. Meer dan 35% van de laaggeschoolde werklozen is van allochtone afkomst. ,,Als we nu niet ingrijpen, dan dreigen er hier op termijn ook toestanden zoals in de Parijse buitenwijken."
Met haar voorstel om werkloze allochtonen de krotten in de stad te laten opknappen, wil Temsamani twee vliegen in een klap slaan. ,,Door de jongeren aan het werk te zetten, verhoogt hun gevoel van eigenwaarde en blijven ze van de straat. Bovendien zal de stad er door de renovatie van verkommerde panden ook beter uitzien."
De middelen zijn er. ,,De stad krijgt van Vlaanderen extra fondsen, specifiek om laaggeschoolden aan het werk te zetten. In Antwerpen en Leuven lopen er met succes al vergelijkbare projecten. Er zijn stadsprojecten genoeg waarbij laaggeschoolden kunnen ingezet worden. Het stadsbestuur moet zelf de verantwoordelijkheid opnemen en het goede voorbeeld geven. Bij de politie werken al enkele allochtonen maar bij de andere stadsdiensten zijn het er nog te weinig."
Momenteel werken er twaalf personeelsleden van allochtone afkomst bij de stad Mechelen.
Ouders motiveren
Cijfers van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB) liegen er niet om. ,,Van de 2.457 laaggeschoolde werklozen in Mechelen zijn er 876 van Marokkaanse of Turkse afkomst, dat is meer dan 35 procent. We moeten naar de toekomst kijken, op dit moment zijn de helft van de Mechelse kinderen onder de twaalf jaar van allochtone origine."
Daarom wil Temsamani ook de ouders motiveren. ,,Te vaak belanden allochtone jongeren onnodig in het beroepsonderwijs. We moeten hun ouders het enorme belang van degelijk onderwijs duidelijk maken, zodat zij hun kinderen kunnen stimuleren de juiste keuzes te maken." (Het Nieuwsblad)
mvg
My two cents. :-)
- een mogelijke toekomst moeten voorschotelen
- een zicht geven op een redelijke straf, indien ze zich niet aan sociaal geldende normn houden.
Beide elementen zijn momenteel niet aanwezig.
Ook de ouders gaan hierin niet vrijuit.
@Krisje: Er is niets mis met BSO, maar het bekende watervalsysteem zorgt voor de minst gemotiveerde leerlingen in het BSO.
Kansarmoede bestrijden is een topprioriteit - we moeten toekomstperspectieven kunnen geven...
Maar... ons hoofd ook niet in het zand steken - bij problemen dient op een ernstige en bestraffende manier opgetreden te worden - en het zou fijn zijn mochten de ouders volwaardige, meewerkende partners zijn. Héél belangrijk denk ik.
Het voorstel van Temsamani lijkt me echt wel OK op het eerste zicht.
Niettemin, ik ben het ermee eens dat er iets moet gebeuren, maar mijns inziens moet die aanpak dubbel zijn. Enerzijds moet er naar jonge allochtonen toe een positief beleid zijn, maar anderzijds mogen we niet de indruk geven aan de buurtbewoners die lijden onder het gedrag van een (groot?) deel van de jonge allochtonen dat er met hen geen rekening wordt gehouden. Een moeilijke balans, maar als je het mij vraagt mogen we in ons beleid best ook wat strenger worden. Geef ze kansen en geef ze stimulansen, maar als ze er hun voeten aan vegen, dan verdienen ze een stevige sanctie. Om die reden alleen al wordt het tijd dat we een écht jeugdsanctierecht krijgen. Alleen jammer dat de PS dat altijd tegenwerkt.
Hierbij sluit ik mijn zijsprong ter verdediging van het BSO af.
Er zijn buiten dat 'schoolse' nog zoveel andere dingen waarop mensen dienen beoordeeld te worden - sociale vaardigheden, creativiteit, maatschappelijke interesse, communicatieve talenten, en ga zo maar door...
Vroeger werd het meer aanvaard, als jongeren minder presteerden op leer-vlak (men had dan ook meer kinderen waarover de talenten konden verspreid zitten...). Nu willen we dat onze 1 of 2 kinderen primussen zijn op vele terreinen... Met alle gevolgen vandien (veel faalangst, stress bij jongeren, overvolle agenda's...). Niet iedereen heeft de mogelijkheden om ASO te volgen. Hoeft dat dan? Ken uw kind, en zoek samen de beste richting om in te slaan. Onderschat uw kinderen niet - maar overschat ze ook niet.
Kijk naar de talenten en vaardigheden van uw kinderen; stimuleer ze, maak er complimentjes over... En als het schoolse wat 'minder' is? Tja, misschien leren aanvaarden, en uw kind nemen zoals het is. Er zijn nog tal van mogelijkheden waarin het kan uitblinken. Geef hen ook een succeservaring, en zet ze niet ten koste van veel verdriet en mislukkingen in een richting die niet echt geschikt voor ze is.
Maar die 'échte' aandacht voor een kind is dikwijls zoek bij heelwat ouders.
Kinderen moeten een uithangbord zijn voor ouders - één van de facetten van hun 'succes' en imago. Zielig.
Ik zie het met lede ogen aan - en spijtig genoeg zie ik het veel...
Gelukkig die kinderen en jongeren wiens ouders hen aanvaarden met alle mogelijkheden en tekortkomingen.
Proficiat voor leerkrachten (zoals Krisje) en ouders die dit inzien.
NB. ik ben ook geen universitair - maar ik voel me gelukkig in m'n beroepskeuze, in m'n sociale engagementen en m'n creatieve bezigheden. Ik ken m'n zwakkere punten (en ben daardoor allerminst gefrustreerd), maar ik weet ook wat ik beter kan (en daarvoor dank ik m'n ouders die me hierin ook steeds bevestigden - en me niet steeds vergeleken met m'n zus die Klassieke Filologie studeerde...).
Oef... een lang epistel, maar deze 'zijsprong'is ook één van m'n stokpaardjes...
Zij krijgen ook elk jaar geld van de stad en vragen elk jaar meer en meer !
En als er iets gebeurd moet de stad dan opnieuw fondsen vrijmaken. Maar waar gaat het geld van die organsiaties naartoe ?
Om op een georganiseerde manier onrust te stoken, die dan met de andere fondsen terug moet opgelost worden ??
Dat men dat geld hiervoor eens gaat gebruiken !
En ik vind de uitspraak van La Temsamani dan ook zeer ongelukkig. DOM eigenlijk ook. Het is helaas niet haar eerste stommiteit he...
Natuurlijk zijn BSO & TSO leerlingen niet minder dan ASO-leerlingen he.. in TSO is het meer de combinatie van algemene vorming en technische vaardigheden, waardat bij BSO die technische vaardigheden eigenlijk de hoofdmoot zijn. Maar BSO is heel waardevol om een goede stiel te leren. Met mijn twee linkerhanden zou ik er hopeloos verloren lopen, maar zonder BSO, straks ook geen goede loodgieters meer.... om maar één voorbeeld te geven...
En zoals KrisjeVR zegt: "ga na wat je graag doet en waar je goed in bent en kies zo vroeg mogelijk één van die tientallen interessante studierichtingen. Is dat iets in het TSO of BSO, wees dan trots op wat je kunt en sleur die lachers eens mee naar een opendeurdag op je school!". Daar ben ik het nu eens helemaal mee eens se !
Feit is natuurlijk wel dat het Watervalsysteem bestààt en inderdaad vaak vanuit de verkeerde motiviaties bepaalde keuzes gemaakt worden, en idd. Daar moet aan gewerkt worden...
Enfin, de meeste zinnige dingen hieromtrent zijn eigenlijk al duidelijk gezegd door Jan, Krisje en Peter..
,,Te vaak belanden allochtone jongeren onnodig in het beroepsonderwijs. "
Ik heb zelf TSO gevolgd, maar heb wel een universitair diploma gehaald met die opleiding. Mijn wetenschappelijke bagage uit het TSO was ruimschoots voldoende (veel hoger dan gelijk welke ASO richting), helaas heb ik later serieus moeten schaven aan mijn talenkennis, want die was sterk verwaarloosd in het TSO. Er zijn nu éénmaal maar 36 uren les.
JC ... klopt.. ga akkoord met je stelling (al zijn het nu in veel gevallen zelfs maar 34 uren geworden ipv 36).
Ook kon na TSO zonder enig probleem aan de Hoge School beginnen. Wat de talen betreft: in het secundair moest ik er niets voor doen, en haalde ik nog hoge punten, enin het hoger moest ik echt wel uit mijn pijp komen ... Dus ja, en dat zie ik ook nu: het niveau van Talen is in TSO wel een heelstuk minder.. maar ja er zijn zeker moeilijke tot heel moeilijke TSO-ricthingen, vaak moeilijker dan sommige ASO-ricthtingen.. Zo is dat!
Rzoezi is broodnodig om de kansarme (allochtone) jongeren van straat te houden en een zinvolle vrijetijdsbesteding aan te bieden ...
Rzoezi slaagt er wonderwel in om méér dan 500 maatschappelijke achtergestelde allochtone jongeren te bereiken...een enorme prestatie...
als je het jeugdhuis zou sluiten, dan lopen die 500 jongeren doelloos in onze stad rond met alle risico's vandien...
Rzoezi is actief op heelwat terreinen als onderwijs, tewerkstelling, hulpverlening, vorming,...
Ik pleit dus voor méér subsidies voor dit jeugdhuis....ze doen volgens mij werk van onschatbare waarde voor de leefbaarheid van onze stad....
als ik nog geen werk had als ik juist was afgestudeerd kwam mijn vader zelf met het voorstel om eventueel vrijwilligerswerk te gaan doen tot dat ik werk gevonden had en die raad heb ik opgevolgd, zodoende bleef ik in een routine en leerde ik de andere kant van de mensheid kennen want ik kan u zweren als je voor zo'n voedselpakketdienst mag werken dat je ogen serieus worden opengetrokken hoor, misschien moeten ze dat ook eens voorstellen aan de allochtonen jongeren in plaats van in die jeugdhuizen hun tijd liggen verdoen met een potje voetbal of pingpong.
Ok, op die manier zijn ze al van de straat maar leren ze niets bij over de maatschappij
En wat de "herrie" op straat betreft: ik deel de mening van de burgemeester van Amsterdam, Job Cohen: geef de allochtonen perspectief maar stel tegelijker tijd ook grenzen aan hun sociaal gedrag. Zoeken naar het optimale punt is daarbij essentieel maar niet makkelijk.
maandag 14 november 2005
Meer "zware" beroepsrichtingen in Mechelen
Anissa: "Iedereen heeft het recht om zijn plaats in de wereld te vinden. Op school betekent dat het recht om de opleiding te volgen die je graag doet én die je perspectief geeft op tewerkstelling."
Regelmatig zie je echter dat jongeren een opleiding volgen die niet aan die voorwaarden voldoet. Anissa: "Als je het spijbelgedrag van leerlingen ernstig neemt en bovendien ziet hoeveel jonge laaggeschoolden langdurig werkloos zijn, weet je dat er iets schort aan de studiekeuze van veel jongeren."
"Er spelen veel factoren mee in die foute studiekeuze. Te weinig begeleiding bij de studiekeuze ook, maar dat is maar een deel van het verhaal. Ook ouders moeten soms af van een aantal vooroordelen en jongeren moeten leren een realistische keuze te maken, zonder zomaar hetzelfde te doen wat de vrienden kiezen. Maar er moet ook een voldoende aanbod zijn."
In Mechelen zijn er een 11-tal grote secundaire scholen. Zij bieden over het algemeen een gevarieerd onderwijsaanbod. Maar slechts één van de BSO-scholen richt opleidingen als hout, (ruw-)bouw, auto, loodgieter en mechanica in. Anissa: "Het is belangrijk dat heel wat ouders kiezen om hun kind in Mechelen naar school te sturen. Daarom juist moet er in Mechelen in deze "zwaardere" beroepsrichtingen meer keuze én meer plaats komen."
Wat gaan we daar aan doen? Anissa: "Het is natuurlijk de taak (en de onafhankelijke keuze) van de scholen en de scholengemeenschappen om het probleem in te schatten en actie te ondernemen. Toch verwacht ik ook dat de stad ook hier haar regiefunctie beter vervult."
Anissa: "Zo zou de stad kunnen inspelen op de nieuwe convenant die onderwijsminister Vandenbroucke en de bouwsector recent ondertekenden. Het is maar een voorbeeld, maar het stedelijk tewerkstellingsbeleid, als dat er al zou zijn, zou de samenwerking tussen ondernemingen en scholen kunnen faciliteren en onderwijs en bedrijven effectief bij elkaar kunnen brengen. "
de rest kan je lezen op mijn website: http://www.anissatemsamani.be
In Mechelen waren in oktober 2438 laaggeschoolde werklozen. Vreemd dat de stad hier nog niet op inspeelde. Bijvoorbeeld met een project waarin laaggeschoolden onder begeleiding van professionals een stiel leren terwijl ze huizen opknappen. De winst is dubbel: een opleiding voor de werklozen én renovaties. Er zijn bijvoorbeeld verschillende sociale werkplaatsen in Antwerpen die zo te werk gaan. De coalitie van Somers heeft in het verleden al verschillende kansen laten schieten. Ik hoop dat ze beter inspelen op de nieuwe projecten die Van Brempt en Vandenbroucke mogelijk maken.
Nog wat achtergrondgegevens nodig?
a)er zijn heel wat voorbeelden van projecten in de sfeer van de sociale economie, zowel als sociale werkplaats, als inschakelbedrijf, als onder de buurt- en nabijheidsdiensten
2)de stad kan hier via OCMW, via een vzw of andere constructie vrij gemakkelijk een initiatief opzetten
3)Vb TISO Antwerpen, dat is een van de mogelijkheden om het doel van koppeling tussen werkervaringsprojecten en opleiding te bereiken
4)Het gaat bij deze projecten telkens over (langdurig) werkloze laaggeschoolden, dus niet over alleen allochtonen of alleen autochtonen
5)Gaan wij nu een initiatief nemen, voorstel doen aan stadsbestuur? De stad Mechelen heeft haar verantwoordelijkheid in het verleden meermaals laten schieten , ander zullen we het zelf wel doen als we aan het bestuur zijn.
6)Belangrijke kritiek vanuit de reguliere bouwsector: er bestaat al genoeg concurrentie uit zwarte en grijze circuit. Antwoord: combinatie sociale economie en sluitende aanpak zorgt voor afname van zwartwerk en initieert heel wat nieuwe verbouwingen (die nu niet gebeuren door tekort aan financiering en te lage capaciteit van de bouwsector)
meer info: http://www.anissatemsamani.be
groetjes,
Anissa
Eigenlijk alleen maar positieve dingen.
Beleidsvoerders, waar wachten we op ?!
@anissa: Bedankt om je standpunt te verduidelijken. Ik blijf bij mijn eerste reaktie: Schitterend plan.
Alleen ... plannen maken alleen is onvoldoende. We moeten deze ook nog uitvoeren. Handen uit de mouwen dus.
Met vriendelijke groeten, Peter
Het is belangrijk om die initiatieven verder te ondersteunen.
Maar bijvoorbeeld bij de investeringen die Frank Vandenbroucke en Kathleen Van Brempt mogelijk maken is wel een belangrijke regierol weggelegd voor het stadsbestuur. De gemeenten moeten immers voor half december convenanten asluiten. En, zoals je weet, maken wij in Mechelen geen deel uit van het stadsbestuur, dus kan ik enkele het stadsbestuur oproepen om er werk van te maken. Dat zullen wij ook blijven doen.
@Beleidvoerders: Handen uit de mouwen ! Dit is een goed plan.
Goed onderwijs is onmiskenbaar heel belangrijk in functie van de toekomst van jonge mensen.
Als allochtone leerlingen het goed doen op school, is dat vooral omdat de school hen goed opvangt en aanmoedigt. Het is belangrijk dat deze leerlingen goed Nederlands leren, vanaf het
kleuteronderwijs schoollopen, een schoolattitude aankweken, genoeg ondersteund en begeleid worden en echt aanvaard worden op school en in de klas. Voor de school betekent dit een beleid dat op drie pijlers rust: informatie (de leerling goed kennen), inzicht in de eigen houding (hoe ga ik om met leerlingen, gebeurtenissen) en communicatie (de interactie tussen leerling en leerkracht).»
Het tijdschrift Klasse schreef intertijd: "In Lesgeven aan Fatima en Ahmed vindt de lezer geen uitgepuurde polemiek of uitvoerige theoretische
beschouwingen. Wel laat de auteur stemmen horen uit de schoolpraktijk en biedt hij, zonder te willen veralgemenen, eenvoudige oplossingen voor vaak aanslepende problemen. Vele suggesties zijn overigens ook bruikbaar voor wie enkel aan autochtone leerlingen lesgeeft."
toen we kozen om in de wijk bethanieenpolder te gaan "resideren", verklaarde iedereen ons gek:onze kinderen zouden aan de drugs raken,we zouden er snel weggepest worden,alles wat niet vast stond zou gestolen worden, aangerand,auto zou beschadigt worden.. en zo kan ik nog even doorgaan. wel, al het bovengenoemde moet bij ons nog altijd de eerste keer gebeuren,en wij zien ook regelmatig dingen die niet door de beugel kunnen, maar als je daar dan eens opaf stapt, en je praat met die gasten, en zegt dat het eigenlik niet hoort wat ze daar allemaal uitsteken, dan moet je die koppen eens zien!en uiteindelijk houden die op en geven u zelfs gelijk.als je op je eentje op een groepje afstapt van een man of 10, dan maakt dat indruk hoor, in het begin proberen ze je dan wat belachelijk te maken, maar dat houd snel op als je op een vriendelijke toon, de juiste argumenten aanhaalt om één en ander zo te laten.ik wil maar zeggen, staan kijken en niks doen lost ook niks op hoor, je moet als burger ook je verantwoordelijkheid durven nemen.je moet niet alleen zien, je moet ook geloven in de goede zaak.
17 jaar geleden ben ik eens toevallig door de bronx gelopen(verdwaald geraakt eigenlijk)als je dat gezien hebt dan weet je dat we hier nog héél veel hoop mogen koesteren, en we hier nog veel kansen kunnen scheppen voor elkaar.
chapeau om het eens in een andere taal dan Bronnie te zeggen.
ik woon daar nu 10jaar ik heb geweten dat er ene stond aan de bushalte in de winter om 20u en die iedereen een tik gaf met zijn riem, ik heb ooit met die gasten een gesprek aangeknoopt omdat ze altijd voor mijn raam stonden weed te roken en die zijn met veel respect naar de andere kant gegaan en die doen dat nog, ik wil die gasten van de wijk ook niet veroordelen hé het zijn er veel van een andere wijk zoals nekkerspoel en het moment dat zijn beslissen van iets uit te steken doen die van ons hier mee omdat ze dan lekker achteraf een joint kunnen gaan roken je moet niet denken dat ik het hier niet ken hoor maar u hebt dan geluk gehad dat er bij u nog niets gestolen is want ik woon in die blokken en ik ben een hele brave burger die voor zijn gezin werkt en mijn vrouw doet hetzelfde en toch zijn er al 3 fietsen gestolen en ze waren alle op slot bijelkaar ze hebben de tijd genomen om die te stelen maar wat is nu heeft het om het aan te geven,ik heb hier met plezier gewoond maar ik ga nu een andere woonplaats zoeken want ik kan dit allemaal niet meer aan, die pitbulls die ze over de auto's laten lopen en nog zo van die dingen ik kan er boeken over schrijven hoor en ik denk meerdere van de bewoners maar die doen hun beklacht niet en dat is gewoon bang zijn want ik kan dat goed begrijpen hoor waar is de tijd dat ik iets zei en ze mijn 4 banden plat staken, maar je doet gewoon niets omdat je er midden in woont