'De Statie' - van thuiskomen en weggaan...

met categorie:  

"...bovendien wou hij afspreken in het station van Mechelen. Als er nu één plaats is die voor mij die haaks staat op romantiek, dan is dat het station van Mechelen. Ik heb die man dus nooit ontmoet (...)" (Johanna Spaey - Hercule Poirotprijs 2005, in Knack)
De 'Statie' van Mechelen.
Wat roept ze bij jou op, dit reeds derde station van onze stad, in pure jaren '50-stijl? De Antwerpse Strangers voelden zich al 'thuis' als ze in de 'Middenstatie' kwamen...
Heb jij ook een gevoel van 'thuiskomen' als je na 'n treinrit 't stationsplein opstapt en daar in 't midden, op Oostblokachtige wijze, als een vreemd fallussymbool, de 'Mijlpaal' ziet opgetrokken staan? En kriebelt de reismicrobe als je het station binnenkomt met dat reuzegrote bas-reliëf voor jou opdoemend? of... als je het spuuglelijke, liever vandaag dan morgen te overkalken 'schilderij' boven de loketten aanschouwt?
'De statie': eerste en laatste aanblik van ons Mechelen... - ons eigenste middelpunt van 't Belgische spoorwegnet - onze trots...(?)
Is het 'n plaats van heimwee of avonturendrang? 'n afspraakplaats of ontsnappingsroute?
Is het een estetisch onverantwoord bouwwerk, annex plein, onder voogdij en koninklijke bescherming van Albert I?
Is het een ontroerend stukje patrimonium uit het Atomiumtijdperk?
En staat er écht ' water in de straten van de Statie tot aan 't seminarie?'
Is het een 'Kiss and ride'-vluggertje of pleisterplaats?
Johanna's vloek op romantiek?
Zijn het de cafés rondom het plein die het mooie weer maken?
Is het de scharnier tussen centrum en buitenwijken?
Zijn we jaloers op de spoorweg-kathedraal van Antwerpen, en hebben we heimwee naar ons oud pompeus station?

'thuiskomen in Mechelen' : ' dankzij' de statie of 'desondanks'...

Gaan de reacties als een trein binnenlopen?

Helaas, het stationsplein en zijn omgeving blijven toch wel één van de lelijkste plekken van de stad. jammer eigenlijk, want voor mij en voor velen was het het eerste wat men van Mechelen te zien kreeg en het straalt meteen - en volledig ten onrechte! - iets uit van "dit voorspelt niet veel goeds". Eigenlijk is de buitenkant van het stationsgebouw nog het minst erge van het hele plaatje: het is fifties-stijl, maar tenminste (redelijk) consequent daarin. Al de rest, de binnenkant van het station, het rokerige stationsbuffet, de lelijke Mijlpaal, de Belgacom-site, het ACOD-misbaksel, de meubelwinkel, onverzorgde huizenrijen, pffff... triest. Hier is nog veel werk aan de winkel, maar de vraag is: is daar genoeg geld voor?
Wat me altijd opvalt in Mechelen station (en tevens in Nekkespoel station) is dat de trappen toch zo lang zijn! Dit is natuurlijk doordat de sporen zo hoog verheven zijn boven het niveau van de straat.

Verder vind ik de fietsenstalling van de NMBS niet bijster goed onderhouden, en de lange 'wandelgang' tussen de loketten en de perrons kil en lelijk.

Het rond punt voor het station vind ik dan weer wel geslaagd, omdat je er gemakkelijk op een stadsbus kunt springen. Tenminste voor zover de andere chauffers met het oppikken / afzetten van passagiers er geen roet in het eten komen gooien.
De vernieuwing van het stationsplein heeft volgens mij zijn mooie en minder mooie kanten.

- Geslaagd vind ik het rood-zwarte tegelpatroon dat je in heel de stationsbuurt terug kan vinden. Redelijk eenvoudig en somber, maar meer moet dat ook niet zijn. Het creëert een gevoel van eenheid.
- Verder ben ik wel tevreden over de manier waarop de bussen een plaats hebben gekregen en het overdekte voetpad van de bushaltes naar het station. Ook de informatiepanelen van de bus (met nu het welkomsbord van 'stad in vrouwenhanden') vind ik best geslaagd.

Dan komen de zaken die ik kan plaatsen onder de categorie minder mooi - tot ronduit lelijk:
- Het rond punt met de befaamde mijlpaal!! Ik heb hier reeds een discussie over gehad met een paar mensen. Oké, het stadsbestuur moet een beetje besparend denken. Dus als je een 'groen rond punt' of een rond punt met fontein (om zo maar iets te zeggen) gaat plaatsen, heb je mensen nodig die er blijvend zorg voor dragen. En dat kost geld... Dan hebben ze maar gekozen voor een kunstwerk waar de 'mijlpaal' duidelijk in geïntegreerd wordt. Naar mijn mening is dit nu iets te duidelijk. Waarom niet verschillende mensen een werk laten uittekenen (met raming van de kosten) en de haalbare voorbeelden tentoonstellen, zodat de Mechelaar kan kiezen??
Buiten het feit dat je met één keer onkruidverdelger op een jaar toekomt en het project kostenbesparend is, vind ik het werk op het rond punt van het stationsplein dus allesbehalve mooi of aantrekkelijk naar mensen buiten Mechelen toe.
Ik denk dat bloemen toch nog steeds de meeste mensen kunnen bekoren, en dat het uitzicht mooier zou zijn dan wat nu het geval is. Trouwens kan je in een bloemenperk ook steeds projecten aanbevelen (zoals stad in vrouwenhanden,...)
De vraag dan is natuurlijk, wat met de mensen die er over gaan lopen, hun blaas ledigen,...

- De binnenkant van het station kan volgens mij ook beter. Onlangs heb ik er een 'kunstwerkje' gezien (ik dacht van een bijzondere werkplaats), en dit vond ik echt prettig om tijdens het wachten even te ontleden, te onderzoeken.
Mijn voorstel naar de NMBS toe: Geef de gangen wat meer kleur, maak de boel een beetje moderner, of waarom niet: Laat (jonge)kunstenaars uit de verschillende scholen van Mechelen de kans op hun werken tentoon te stellen. Hang om de maand de werken van een andere kunstenaar aan de muur van die kale gang.. Zorg ervoor dat de mensen er naar uit zien om in het station rond te lopen!

- Het fietspad. Je hebt er wel de metalen bolletjes waaruit je kan afleiden dat je op een fietspad aan het rijden bent maar..
Volgens mij zijn ze dit vergeten bij het opstellen van de plannen m.b.t. de stationsbuurt.

Mechelen heeft zéér mooie plaatsen, maar zoals Bronnie en Florisla al ongeveer hebben gezegd: De stationsbuurt is niet echt meteen een goede weerspiegeling van wat Mechelen te bieden heeft...
Al bij al is er nooit zo veel gebeurt in onze stad. Stop met kankeren. Dank aan Bart Somers, Koen Anciaux, Leo Stevens, Jowan Lamon, Mark van MGW en de anderen. Alleen Timmermans en Van Loon waren zeer zwak. Laat Caroline uit Limburg en Karel den clown maar een andere job zoeken.
Goh het station.

- Het is volgens mij getekend door een tekenaar. Van ver ziet het er schoon uit, maar als je er binnenin staat zijn er toch heel wat onvergeeflijke kwalen, die een architect de naam waarig, toch zou kunnen aanvoelen. Sorry als dit cru klinkt, maar ik kom er elke dag langs en heb er al even kunnen over nadenken.

- Het rond punt is veel te klein, en nee, we hebben in Mechelen geen kromme bussen in de vorm van een halve cirkel. Sorry, maar dit kan echt niet.
- De fietspaden zijn niet aangeduid, levengevaarlijk. Oh ja, er zijn van de metalen rondekes. Is dat het fietspad ? Hmm ... Leo kom eens langs met je rode verf, wil je ?
- De stoepranden (borduurs) zijn zo steil dat je er je fiets op kapot rijdt, om maar te zwijgen van rolwagens !! Dit kan echt niet hoor.
- Er is een enorme verkeersdruk, die op geen enkele manier wordt opgevangen. Dit had gekunnen, moest het rondpunt wat groter gemaakt zijn bvb.
- Verder is het ontwerp als je er in staat ook niet echt estetisch ? Een mijlpaal die je niet kan aanraken, die verboven de mensen staat ? Waarom ?
- Goed punt om af te sluiten: er zijn terug druk bezochte terrassen, is dit aan de herinrichting te danken ?
@ Peter: NB: de 'kunstenaar-ontwerper' van dit plein is Jean-Paul Laenen...
Enne, ik kan je kritiek onderschrijven.
Mijn opinie van de stationsbuurt, kort samengevat een goede poging, maar te mager bevonden. Waarom ?

- het ronde punt is te klein en kan regelmatig de verkeersstroom niet slikken, is hier nooit een studie over gebeurd ?
- de parkingplaatsen van de bussen rond het rondpunt zijn een miskleun. Het leidt tot grappen of kromme bussen in Mechelen maar is een nodeloze complexiteit rond veiligheid. Wie heeft er nu voorrang: auto's op een rond punt hebben voorrang en bussen die hun stelplaats verlaten, hun richtingaanwijzers gebruiken en binnen de bebouwde kom zijn hebben ook voorrang.
- de bestrating van het ronde punt moest na enkele maanden al vervangen worden omdat het zware verkeer het al in de soep had gereden (alsof men niet wist dat er veel bussen voorbijkwamen)
- het fietspad werd vergeten, slechts geruime tijd na de inrichting zag men dit in en heeft men deze metalen bollen geïnstalleerd (trouwens gevaarlijk want glad indien nat)
- de stationsstraat is als wandelboulevard geslaagd
- na korte tijd was het kruispunt van de stationsstraat met de arsenaalstraat echter kapot gereden door de bussen (tiens, waar hebben we dat nog gehoord, misschien hetzelfde studiebureau dat dezelfde fout maakte, niet opgemerkt in de offertes Leo ?)
- de goot in het midden van de stationsstraat is spekglad wanneer het regent. Als je de straat dwarst met je fiets en je weet dit niet dan ga je op de vlakte (heb ik zelf al ondervonden en meermaals gezien)
- waarom is de stationsstraat niet vanuit het station bereikbaar met de wagen voor bewoners ? (in het begin ging dit nog wel, de paaltjes stonden ver genoeg uit elkaar), nu moet ik telkens als ik van Mechelen zuid komt, terug naar het kardinaal Mercier plein en dan via de Arsenaalstraat naar de stationsstraat. Dit kost me extra tijd, maar dit verkeer belast nog extra het filegevoelige kardinaal Mercierplein, de mensen in de Arsenaalstraat krijgen bovendien al genoeg verkeer te slikken
- de lelijke kantoordozen (ik weet het subjectief) zijn ook niet direct goed gekozen. Kantoren in een stationsbuurt zijn altijd te verkiezen, ik had echter graag toch wat meer groen gezien, met andere woorden minder gebouwen meer tussenruimte (trouwens heel dat dossier liep ook niet echt van een leien dakje, waarom blundert de stad regelmatig als het om bouwvergunningen gaat ?)
- positieve noot, het is een leuke buurt om te wonen, dicht bij het centrum, dicht bij het station en zelfs voor gasten is het niet te ingewikkeld om parkeerruimte in de buurt te vinden
Al met al vind ik het stationsplein toch een verbetering tegen vroeger, maar er moet inderdaad iets gedaan worden aan de fietspaden ( alhoewel, jullie weten wat ik van fietsers denk, een zootje ongeregeld dat rijdt waar het wil) is dat dus wel een prioriteit in die optiek?
Ik vind wel dat er zebrapaden moeten komen bij de oversteekplaatsten aan de kant van de brug - er liggen er overal elders, daar echter niet.
De raket van de mijlpaal is inderdaad een soort communistisch monument geworden - maak dat wat eleganter.
Opmerking voor KoenS: éénmaal per jaar met onkruidverdelger - vergeet het maar, dat mag niet meer van Groen! Waarom dacht je anders dat er zoveel groen tiert tussen de stenen aan de post etc? De stad heeft nu stoommachines in dienst die de klus moeten klaren. Benieuwd hoe dit werkt?. Of hoe goedbedoelde groene initiatieven tot mislukken gedoemd zijn en tot wat elke vorm van (ook groen )fundamentalisme kan leiden
De fietsers weten het nu ook niet waar ze moeten rijden aan het station. De voetgangers hangen er een beetje rond in kudde. Het gebrek aan een fatsoenlijke kiss&ride aan het station zorgt ervoor dat er tot 3-dubbel wordt geparkeerd in de stationsstraat. Het verbaasd me steeds dat dit onder het oog gebeurd van onze politieagenten. Tussen 17:00 en 18:00 is er geen doorkomen aan. Ook de voetgangers houden zich totaal niet aan de regels rond het station. Ook op niet zebrapaden denken ze voorrang te hebben om over te steken en kunnen zelfs agressief worden. De politie die altijd nadrukkelijk aanwezig (wat ik zeker niet afkeur) bekeurt liever de automobilisten die niet stoppen aan een zebrapad dan eens wat voetgangers op hun plichten te wijzen.
Dus niet alleen de fietsers, ook de voetgangers zijn totaal ongeregeld aan het station. Voor een groot stuk is dit te wijten aan het zeer gebrekkige ontwerp. Er ontbreken een aantal cruciale zebrapaden, maar dit heeft misschien te maken met die draak van een ondertunnelling, veel geld, en nooit gebruikt. Ik dacht dat dergelijke dingen van de jaren 70 waren in dit apeland, toch niet van de jaren negentig !
Zoals ik al eerder zij, de fietspaden waren gewoonweg vergeten, de metalen bollen zijn er een goed jaar later pas bij gekomen. Onaanvaardbare fouten van het studiebureau !
Die ondertunneling was er toch al van voor de jaren 90 ?

Die is niet aangelegd met de laatste heraanleg hoor.

Vroeger werd die wel gebruikt trouwens, maar na de heraanleg is die juist afgesloten. Volgens mij was het argument dat
1: er een 'onveilig gevoel' heerste ( wat klopt )
2: niet meer nodig was omdat we een 'veilig' nieuw plein kregen ( wat dus helemaal niet klopt )

Nu de ondertunneling is er nog steeds, maar voor dat onveiligheidsgevoel in die tunnel heeft men nog geen oplossing bij mijn weten.
Eigenlijk kan ik over het station helemaal niet veel goeds vertellen.
Mooi is het zeker niet, een prettig gevoel van thuiskomen heb ik er zeker niet bij, integendeel de enkele keren per jaar dat ik laat thuiskom na een internationale treinreis moet ik me steeds ergeren omdat er aan het station nooit een taxi te vinden is....ik kan u verzekeren dat het helemaal niet prettig is om aan het station alleen te moeten wachten en politie zie je op dat ogenblik daar dan ook niet, hoor.
Verder ben ik het met alle minpunten eens waarover de meeste bloggers al schreven, inderdaad evenals voor de fietsers is er voor de voetgangers helemaal géén duidelijkheid waar ze moeten oversteken. Misschien kan ik toch wel met één positief punt eindigen en dat is vooral in de lente, zomer en mooie nazomer zoals we pas hebben ondervonden is het wel aangenaam vertoeven op één van de terrassen op het stationsplein. Ik moet bekennen waneer je Mechelen binnenrijdt vanop de brug op zo'n mooie dag met een auto of autobus dat geeft wel een fantastisch indruk, met al die gezellige en druk bevolkte terrasjes!
Inderdaad leuke terrasjes onder de dieseldampen van de vele bussen die er voorbij komen. Regelmatig het gekrijs van de banden van het autootje van het haantje dat er die avond de 8-ste keer komt voorbijrijden. Je kan natuurlijk nog altijd terecht in de rascistische prof, ...
ik droom nog steeds van een nieuw verkeersarm stationplein met een dito boulevard richting centrum;
het verkeer richting vest moet door tunnels gaan dus onder het stationsplein en de Consiencestraat, deze wordt een boulevard met terrasjes;
de tunnels draaien dan onder de grond mee richting leuvensestw. en brusselpoort en sluiten aan op de vest, het Mercierplein wordt dan ook minder druk;
ergens in de leopoldstraat verdwijnen de auto's richting E19 ook in een tunnel, bv. iets voorbij de colomastraat, die beter maar één baanvak kan krijgen en een veilig fietspad, verder mag de leopoldstraat van de colomastraat richting st. maarten gerust een tweerichtingsstraat worden
of dit allemaal verkeerstechnisch en budgettair mogelijk is weet ik niet, het is dan ook maar een droom
arbogast, ja dat is inderdaad een hele mooie droom! Het zou mooi zijn mocht dat ooit uitvoerbaar zijn, maar daar heb ik zo wel mijn twijfels bij....
Ach ja, zoals altijd, het moet verkeersarm zijn, met brede wandelboulevards en geen of bijna geen parking en dan kan iedereen een papierke voor het raam hangen dat er weer eens werd geblunderd. Face it ! Het station is één van de belangrijkste invalswegen van Mechelen. Zoals al gevreesd werd in de studiefase kan het plein de verkeersstroom niet aan. Een beetje dromen over tunnels en dergerlijke brengt ons niet dichter bij een oplossing.
ik spreek ook over een droom;
en verkeerarm is niet hetzelfde als verkeersvrij en over parking heb ik niks gezegd
je aggerssieve repliek zal ons ook niet dichter bij een oplossing brengen
@Arbogast: Agressief, man, man, jij hebt lange tenen !

Bij mij is het nog altijd onduidelijk hoe je één van de belangrijkste invalswegen verkeersarm gaat maken. Dit is groen-linkse milieus een modewoord (net zoals een rist andere onrealistische voorstellen).
Een realistisch alternatief zou mooi zijn, anders kan je even goed afkomen met bv een teleporter die de auto's er even voorbijzet, beam me up Scotty.

Bij de aanleg van het rondpunt werd de ongerustheid al geopperd dat het de trafiek niet zou aankunnen. Ik sta daar regelmatig in de file als ik zo rond 17:30 terugkom van het werk.
Wat betreft het voetgangertunneletje. Deze waren inderdaad al aanwezig voor de heraanleg, maar deze werd wel grondig vernieuwd, met andere woorden hier is geld weggegooid.
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat men dit niet voorzien heeft ?
Er zijn belangrijke fouten gemaakt bij het inrichten van het stationsplein !
De voetgangerstunnels dateren van in 70 er jaren toen het plein ook eens werd aangepast. Om de voetgangers veilig naar de overkant te loodsen heeft men die tunnels aangelegd. Toen de sfeer grimmiger werd, er regelmatig ongeregeldheden (overvallen, vechtpartijen, vernielingen)waren, heeft men deze tunnels afgesloten. Eigenlijk is het volgens mij maar één tunnel met verschillende vertakkingen.
@JC: ben je niet wat te streng voor de droom van Arbogast? in Leuven dacht ook niemand dat het zou lukken om er een tunnel te graven onder het stationsplein en het is uiteindelijk toch gebeurd, met een zeer mooi resultaat als je het mij vraagt (zonder mij uit te spreken over de schoonheid van het busstation daar, dat is een andere zaak).

Is er trouwens ook al niet gepraat over een tunnel on de Brusselpoort?
Inderdaad, ondertunneling is de oplossing en is in Leuven meer dan geslaagd. Ook voor de Brusselpoort moet het kunnen, dan is het schitterende museum daar eindelijk eens zonder levensgevaar bereikbaar. Ik droom er zelf al jaren van met de fiets door de poort te mogen rijden (en doe dit ook telkens ik een beetje teveel gedronken heb, tot hilariteit van mijn gezellen).

Nog eens terug naar de stationsomgeving. Tweemaal daags riskeer ik daar mijn vege lijf. Ik moet namelijk de postzegellaan (ring) te voet over omdat ik nu eenmaal op de Brusselsesteenweg woon. Er is echter geen zebrapad of veilig aangeduide oversteekplaats. Op deze viervaksbaan ben je aangewezen op de goodwill van de automobilist. Zeker nu het 's morgens en 's avonds donker is (ook de verlichting daar kan veel beter) is dit geen sinecure. Een tweetal jaar geleden kaartte ik dit probleem aan bij de diensten van de bevoegde schepen, die mij terugmailde dat dit een gewestweg is, en dus buiten zijn bevoegdheid viel. Volgens mij bestaat er toch overleg tussen de verschillende bevoegdheidsniveau's en kan het niet aan de modale gebruiker overgelaten worden om contact met de gewestelijke diensten op te nemen. Animo had overschot van gelijk met hun verkeersactie begin september.
@mieke: ik heb al eens de bevoegde ingenieur van het gewest aangeschreven ivm de postzegellaan en niet eens antwoord gekregen! van de schepen kreeg ik wel meteen antwoord maar die kon ook alleen meer aan de bel trekken bij het gewest. ik herinner mij wel dat we eens een burgemeester gehad hebben die ook baas was van het gewest en nu zegt dat hij zoveel voor Mechelen heeft kunnen doen, maar blijkbaar kon een zebrapad er toen niet vanaf, hihi (ik geef het toe, dit is een stoute steek, maar ik kon het niet laten)
ach, het station, het eerste wat ik ooit zag bij men aankomst, ooit, in mechelen.
de sax, de zodiac het frituurke, waar is den tijd...
zoals altijd is het weer verkloot( sorry zenne jan) met hunne schone kijk op architectuur. die paal op da rond punt!
het rond punt zelf! die schreeuwlelijke gele klinkers overal,en dan die drukte, ge zou er voor terug op den trein springen, nee, geef mij dan maar nekkerspoel.eigenlijk ontdek ik altijd hetzelfde: het is hier overal zo druk!
waarom toch zoveel verkeer toelaten in en om de stad, is het openbaar vervoer dan echt niet efficienter in te zetten?waar zijn de alternatieve taxi's gebleven? allemaal op en af naar zaventem aan het bollen?
wie durft er een taxi bedrijf opzetten, dat de stad niet belast en toch goed werkt. bvb met duo quads of riksja's of iets dat er op lijkt!
en met de verkiezingen in het verschiet: is er een partij die ervoor kan zorgen dat er minder wagens in en om de stad kunnen komen,maak het rustiger dan word het leefbaarder, en dan kan het stations-ronde punt mischien herbouwd worden, in functie van de pendelaar, de dagjestoerist, de schooljeugd, de wandelaar, en al wie met de trein bij ons beland.
Mooi Kris, maar drukte is nu éénmaal het lot van een stad. Misschien eens op de buiten proberen?
Al vind ik je riksja-idee wel leuk, maar geen quads aub - maakt dat geen lawaai misschien?
Riksja's? Inderdaad, een leuk idee. In Amsterdam zijn er fiets-riksja's die als taxi gebruikt worden. Er is plaats voor 2 passagiers. 't Zijn geen gewone fietsen-met-kar, maar futuristisch uitziende voertuigen. Echt mooi en veelvuldig te zien het het stadsbeeld, zoals ikzelf enkele dagen geleden mocht ervaren tijdens een bezoek aan Amsterdam. Zie ook: http://www.wielertaxi.nl
Riksja's, inderdaad ook in Denemarken, het fietsland bij uitstek, worden fiets-riksja's gebruikt als taxi's. Tijdens ons uitgebreid bezoek aan de stad Kopenhagen was het een heel prettige ervaring om 's avonds na een lange verkenningstocht door de stad terug naar het hotel te worden gebracht.
@ JC
Ik denk juist door deze belangrijke invals- en uitvalsweg onder de grond te leggen dat de verkeerscirculatie erg zou verbeteren : geen lichten en geen overstekende voetgangers
de bijkomende voordelen zijn dat het plein verkeerarm en aangenamer wordt
het enige onrealistische lijkt mij de kostprijs
De kostprijs is inderdaad het probleem. Het is al decennia de gewoonte in dit apeland van hier weinig rekening mee te houden. We worden al geboren met 25 000 ¤ staatsschuld per persoon, als een paar honderd ¤ meer je niet interesseren dan ondertunnel je alles maar !

De stationsbuurt is druk, onder ander door een ondoordacht verkeersbeleid (zowel stedelijk als nationaal). Zoals al eerder gezegd, dat is het lot van een stad. Ik zie liever een stad met alle drukte, en een drukke economische activiteit. Bovendien is die drukte nog zeer relatief. Mechelen is op wereldschaal niet veel meer dan een boeregat.
Vergelijken met anderen die het nog erger hebben is niet direct het beste uitgangspunt, toch moet ik JC hier bijtreden; de drukte in Mechelen is inderdaad relatief laag, zeker als je weet dat er elke werkochtend een hoop mensen op de E19 mogen aanschuiven van in het beste geval Zemst en het slechtste geval Kontich om op hun werk in Brussel te geraken, dan is dat beetje aanschuiven aan 't station niet echt een file van wereldformaat.
Voorlopig ben ik zelf van alle onheil gespaard gezien ik in Mechelen woon en in Katelijne Waver school loop, nu nog werk vinden in Mechelen zelf en dan kan ik mijn auto buitenstampen en voor de korte verplaatsingen mijn goeie ouwe Lambretta gebruiken.
...maar ik wijk af, het ging dus over het station, wel, sorry, maar met de beste wil van de wereld, op esthetisch vlak trekt het wat mij betreft op geen kl**** en als ik er uit het station kom is er niets dat mij doet overwegen om er 1 minuut langer te blijven dan nodig, de enige leuke herinnering is voor mij dat ik 4 jaar in de SITO gezeten heb en evenveel jaar in de Manhattan chez Marie-Jeanne, maar voor het mooie uitzicht zat ik daar zeker niet (lacht)
Ik vind het stationsgebouw verre van mooi. Ik snag nog altijd niet waarom men het vorige afgebroken heeft. Als je de oude foto's bekijkt, was het veel mooier dan wat er nu staat.
Wat het plein betreft, dat kan beter. Als fietser kom ik regelmatig voetgangers tegen, die gezellig het fietspad inpalmen en je dan is 'vies' bekijken als je durft bellen.
Ook zou men beter al de straten die op het rondpunt komen, asfalteren. Dat geeft een duidelijker zicht waar het voetpad eindigt en de straat begint. Ik ken iemand die gevallen is omdat ze niet zag waar de rand van het voetpad was en dus zich mistrapte.
Waarom kan dat niet ge-asfalteerd worden? Leg dan ook ineens het fietspad aan in rode steen en de rest in die andere kleur ipv het vierkantenpatroon dat er nu ligt. Veel duidelijker voor fietser en voetganger.
Iedereen heeft het hier over het ondertunnelen van alles en nog wat. Is het niet goedkoper om een soort van brug erboven te bouwen? Het zal geen zicht zijn maar eventueel als tijdelijke oplossing(10-15) tot er genoeg geld is om de juiste dingen te doen. Men maakt een verhoogde rijbaan in een richting en eronder een rijbaan in de andere richting. Aan de zijkanten van de 'brug' maakt men dan allemaal kleine winkeltjes en tussen deze winkeltjes en de huizen is het voetganger en fietszone. Ik weet niet in hoeverre dit haalbaar is.

ZO zou men eventueel de brug die van over de vaart komt doortrekken tot bijna aan het kardinaal mercier plein heeft men ineens genoeg plaats voor de bussen een kis en ride en is er minder verkeer op het plein zelf, het verkeer vanuit de leopoldstraat blijft dan zoals het nu is en de auto's die van de vaart komen blijven onder de brug rijden. Natuurlijk gaan er dan weer mensen zagen(cafebazen waarschijnlijk) dat het ineens veel minder zonnig is in de zomer maar alles heeft zijn voor en zijn nadelen. Je kan die brug dan eventueel heel dicht tegen de huizen aan lopen(boesj, prof, die kant) das toch de noord kant dus zorgt voor amper schaduw en men zit direct droog moet men geen gevaarlijke parasols(bij winderig weer) neerpoten. Het probleem is wel om het een mooi geheel met het stationsplein te laten worden. En er moet nog nagedacht worden wat als er een ongeval gebeurd op die 'brug'.